tisdag 1 september 2015

Morbid.....







melankoli.....



Var en helt OK borglig begravning igår, ett värdigt farväl till Mirro Mrskos som kom hit 1969 med en mycket liten packning och 8 dollar*. Av "våra" tjecker var han väl den som alltid var något av en främmande fågel.

På något sätt blir varje begravning numera ett sätt att adjö av en tid som flytt, en helt annan värld.

Om min egna hädanfärd kan jag väl citera min far som om ämnet kom på tal med bestämdhet hävdade: "Det skiter jag i för ingen kommer att tillåta mig ligga kvar och lukta illa".

Han hade rätt så till vida att vi ingrep och det blev en borglig begravning med minneslund.

För eget vidkommande lämpar det sig  nog bäst med en liten borglig minnesstund och minneslund, därtill annons i efterhand att det skett i stillhet för de närmaste.
Har numera som målsättning att alla mina barnbarn skall ge mig eftermälet att jag var en relativt just gubbe!

Centerns partistyrelse har numera sagt jag till NATO.
Är både lite skrämd av ensidigheten i världen.

Tänk om Sverige kunde vara en oberoende neutral röst som kunde lagt sig i och medlat Syrienkonflikten som skapats av USA och Rysslands blockering i FN. PÅ samma sätt oberoende kunnat medla mellan Ryssland och Ukraina/EU/NATO.
Palmes utrikespolitik skapade inte bara konflikt, vi gjorde mycket för att hjälpa USA med att få hem nedskjutna piloter** under Vietnamkriget med "tyst diplomati" samtidigt som vi tog emot amerikanska desertörer.

När FN är så svagt finns det visst bara vapenindustrin att förlita sig till.

Sverige lär utse en "nationalfågel". Jag tycker det borde bli en struts för att stoppa huvudet i sanden och gömma sig är väl ett svenskt beteende så gott som något.

*De fick inte ta med mer pengar ut ur Tjeckoslovakien! Vi fick stå för mat och husrum under tiden de var gäster hos oss.
** USA förnekade att de krigade och flög över Nordvietnam. (Kommunistpropaganda enligt SE och borglig press. ) I Prag 1968 såg jag med egna ögon uniform och utrustning av en nedskjuten pilot som hade en "lapp" på engelska och Vietnamesiska med en tex ungefär som att han inte var fiende till Vietnamns folk utan bara en soldat som utförde ett uppdrag och önskade bli väl behandlad enligt Genevekonventionen.

Ovanstående är samma förnekelse som att Ryssland inte strider i Ukraina.

Krigets första offer är sanningen.

( Stulen boktitel av Philip Knightley som skrivit om pressens löngner från Amerikanska inbördeskriget till Vietnamkriget)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar