onsdag 5 oktober 2016

Skilsmässa.....






..vid sjuttiopluss......




Hur skall det gå för Svenssons ?

(Stulen titel från Hans Fallada:"Hur ska det gå för Pinnebergs")


Jag känner med oro hur frihetens snara sakta dras runt min hals, hotet från att hustrun skall bli pensionär och komma inklumpande i mitt liv!

Bara Oktober kvar...

Vi har genomgått alla kända känslor och har insikt i alla ord som förälskelse, kärlek, passion, respekt, kamratskap, uppskattning, inser varandras begåvning och duglighet, kanske lite brist på det som våra barn inte vill att deras föräldrar känner till.

Men .......

återkommer som alltid till detta lilla ord



Hon, människan som jag levt ihop med så länge, fostrat två egna barn med, och hon som bidragit med uppfostran av två av mina kanske kommer att tränga sig på.










Gemensamt har vi flyttat in två hus under olika förhållanden, bra och dålig ekonomi trivts bra med våra boenden som  passat in i olika skeenden i livet.
Strävat för gemensamma mål med lagom mycket gräl....


Men.....

Sedan barnen lämnade oss i Lämmetorp för studier på olika platser i landet, hustrun kvar i skogen, gubben flytta mer eller mindre till huvudkommunen med egen lägenhet och börja vänja sig med att stå på egna ben.
Gjorde succé på en personalfest bland kontorets damer när jag förklarade kärlekens lov:
att jag som en "fri man" :


"kan laga min mat, sköta min tvätt (dåligt) och klara mig själv, i värsta fall även sköta min sexualitet på egen hand, enda skälet för att leva ihop är kärleken!"

Men....

Efter åren på egen hand, retar jag mig mer och mer på damen ifråga, hon har tendenser att lägga allt hon har för händer på antingen byrån i hallen eller på köksbordet. När hon brygger kaffe lägger hon den förbrukade påsen på diskbänken, inte i soppåsen direkt. Hon är en väldigt duktig och engagerad kvinna i det hon gör. men har svårt att fullfölja saker och ting...
hon kan inleda en syssla med rast.....gubben är tvärt om.... man BELÖNAS med rast EVENTUELLT om prestationen varit VÄRD, BELÖNING.

Att jag måhända lägger lite kläder på fel ställen i köket kan hon klaga på utan insikten att jag i  min otålighet, behöver byta kläder många gånger på en dag för olika aktiviteter.
Ibland blir jag beskylld för att ibland bära på någon okänd bokstavskombinatinon.

Nu kommer jag att rymma som en prövtid.
Har med en vän bokad en resa:

Vi skall till PRAG!

Min reskamrat är en före detta tjeckisk avhoppare, vill inte använda ordet gammal.
Så genom råd från honom är ingen returresa inbokad.

Om jag kommer tillbaka beror på vilket sätt förhållandena kan förbättras hemma.....

älskar fjäsk från alla håll och kanter..




1 kommentar: