söndag 28 oktober 2018

Ett litet äventyr




på sista dagen i Tbilisi..



Ett rugby äventyr utöver det vanliga.
Academia Tbilisi (9) – Patardzeuli (8)    23-23  (3-13)
Ett bottenmöte mellan nionde placerade Academia och Tigrarna från Patardzeuli skulle beses av mig och hustrun.
En vådlig taxifärd förde oss till en fin rugbystadion som varit värd för U 20 VM . Nu spelades matchen på en plastplan vid sidan om, inte alls mycket folk bara ett hundratal och inget inträde ej heller kiosker eller annan försäljning..
Vi ställde oss på en liten läktare bara tre rader hög.  Matchen började med övertag för de mer biffiga gästerna, Tigrarna som tog ledning med en straff och försök. Efter 20 min utbröt ett gruff på planen som spred sig till ett rejält läktarslagsmål, själv hoppade jag ner bakom läktaren och försökte få hustrun med mig som hamnat mitt i smeten.
Arg förbannad och ledsen beslutade vi lämna matchen, det var ett beteende jag aldrig varit med om. Användande av de engelska svordomar jag kan på vägen ut kom några äldre herrar och bad om ursäkt inte bara för vår del utan mest för rugbyns anseende.
Vi bytte läktare såg färdigt matchen tillsammans med en holländare med fru och en fd lirare i Academia och klubbens President. (Mer om det senare)
 Givetvis höll vi på Academia resten av matchen då det var Tigrarnas publik som börjat bråka.
Det lättare och kvickare  Academia vände på matchen ända till sista minuterna då Tigrarna kunde pressa in ett försök till kvittering . De misslyckades med målsparken och matchen var slut.
Lagen klappade efteråt ut varandra i vanlig ordning.


Nummer 20 jublar över Tigrarnas sena kvittering.



Lite mer om rugbyn i Georgien.
Min mesta källa är den spelare och holländaren vi hade samtal med under matchen.
Min ”värd” hade spelat i det första landslaget i premiären för Georgien mot Zimbabwe.
Ligan består av tio professionella klubbar som har understöd av staten, lönen varierar givetvis men
800 USD/månaden kan man leva på. Minst ett tjugotal spelar i Frankrike och även England.
Landslaget kommer att spela en mycket viktig  match mot Italien i Florens under november.
Ett bra resultat och politiska påtryckningar kan på sikt medföra att de tar Italiens plats i 6N.
(Oligarker mot maffia)?
Academia bildades 1983 av något som kan liknas vid Konstfack av den nuvarande presidenten som är
Grafiker och svarat för utformningen av dressen. Deras för närvarande  bäste spelare var uthalven som var med när VM gick i Frankrike,
Allt blev en trevlig upplevelse till slut och ”värden” körde oss 4 tillbaka till centrum efteråt och
lovade återses i Tbilisi om de spelar Six Nation.
Undviker namn jag inte varken kan stava till eller uttala.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar