lördag 22 april 2023

Vårlig cykeltur....

 

..i dåtid och framtid...


Nyfiken på utbyggnaden av den nya bostadsområdet i hamnen.

Började minnas platsen där det snickeri jag jobbade låg. Bara några betong klumpar som tjänat till att hålla maskiner kvar syntes.

Till vänster om järnvägsspåret fanns ett stickspår och Jurells brädgård. De brukade ha en godsvagn stående som de lastade med sågspån av en gubbe som  handöste spånet med hjälp av en "fläkt". Vagnen gick till Tyskland.
Den gubben tjatade på mig så jag gick med i facket.
Jurells hade en kusk och häst som körde ut virke till byggen, kusken "berättade" för mig att:  "Under kriget malde man ner flis till krollsprint som drygade ut med höet till hästarna, till slut blev fodret mer och mer utspätt så hästarna sket läktstumpar som kunde användas till mellanlägg. 
Den kusken lärde mig också att hästar har tolv ben:
"2 fram-2 bak-2 på -varje sida och 1 i 4 hörn." 
Hästarna försvann i och med högertrafiken 1967 från våra gator.

Fanns en hel del hus i området, vet att man spela in film vid en mjölkaffär som fanns kvar in på 70-talet. Även porrklubben Cleopatra fanns kvar en bit in på 70-talet.











Det Japanska körsbärsträdet på Repslagaregatan blommar!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar