lördag 25 november 2023

Vädrade bråk....

 

och kravaller.....


Skjutsade hustrun till station på morgonen och åkte förbi polishuset på hemvägen där det stod minst 10 piket-bilar.
Ingen fotbollsmatch idag med tillhörande huliganer utan det skulle brännas en koran och Palestinaflaggor. Dessutom  hållas en manifestation för Palestina och mot Israel.
Gamen i mig drog till stan, missade koranen när jag gick till fel torg, Tyska i stället för Gamla torget.
Inte mycket av varken poliser eller demonstranter  i Hörsalsparken, en äldre herre (gubbe som jag) delade ut flygblad och frågade om jag stödde Palestina.
Vi kom i samspråk och det visade sig senare att han var ordförande i Palestinakommittén och höll tal.

På en rak fråga från honom svarade jag att jag inte stöder någon part av Palestina eller Israel rakt av.
Tycker de är idioter båda parter i en olöslig konflikt med vidskepelse från hundratals till tusentals år i botten.

Såg uppgifter om att det utanför Gazas kust finns mycket stora gasfyndigheter, i min enkla värd tycker jag Hamaz skulle vända sig till sina arabkompisar i Dubai och få hjälp med att dra nytta av det istället för att som nu i generationer bo i läger.

Förstår ej heller vad det blivit av Israel som lever på förtryck av palestinier och thailändska slavarbetare, tycker de skulle ta till sig lite av Astrid Lindgrens "den som är stor skall vara snäll".

Har lite av samma grundsyn på konflikten i Ukraina, jag är ingen vän av varken Putin eller Zelenskyj  och även där  kan man gräva bakåt tills man hittar argument som passar ens egen uppfattning.

Vill fortfarande försöka ha två tankar i huvudet samtidigt och inte bara matas in i mittströmmens breda fåra Sveriges Radio och SvT.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar