onsdag 10 april 2024

Det hela började....

 

med en kommentar....

av Birger Schlaug:

Citat:
"Hade artikeln varit införd i Flamman eller ETC eller någon annan vänsterlutande tidning hade Svenska Dagbladets ledarsida flugit taket, anklagat tidningen för att gå Putins ärenden."

Jag blev nyfiken och läste artikeln i SvD som var införd den 30/3 med rubriken;

"JAG ÄR REDO ATT ÅKA TILL FRONTEN FÖR RYSSLAND"
skriven av Gunilla von Hall.

Har funderat en hel vecka på den och varför den bara kommit undan utan kommentarer.

I stort sett handlar den om familjer som bott utomlands, Canada och Israel, Ukrainare/Ryssar i Moskva som inte gillar kriget men ej heller är emot Putin. 
De är kanske av det vi skulle kalla utbildad medelklass i Sverige som har det skapligt med sitt mått mätt.

Oleg berättar :
" Jag ångrar inte en sekund att vi flyttade hen för vi trivs bra här, jag älskar mitt land".
Synen på kriget är att NATO hotar Ryssland efter dess utvidgning 2016 med baser runt landets gränser som avslöjades av New York Times. Att det var en statskupp som startade det hela 2014 med lagstiftning mot den ryska befolkningen i de östra delarna av Ukraina. Dessutom tycker han att det var ett misstag av Sverige att gå med i NATO då vi tappar en jättemarknad. 
Trots alla sanktioner så växte landets BNP med 3,6 %. Det  finns gott om varor i livsmedelsbutikerna då det mesta är inhemskt producerat. Priserna är överkomliga ett kilo laxfiléer kostar drygt 200 kr.
 På stormarknadens dryckesavdelning finns amerikansk Chardonney, Beefeater gin, Martini och Dansk Tuborg.
Väntetiden på delar till hans BMW är något längre mot tidigare.
Han och hans fru stöttar Putin och tycker som många andra att de fått det bättre under de senaste åren jämfört med tidigare regimer, men tycker det är hemskt att två "broderfolk" skall offras i kriget.

Det jag närmast reagerar och vänder mig mot är den gängse bild som SvT och SR förmedlar i sin  NATO propaganda. 
Låt mig säga som så:
Enligt media är pensionärer i Sverige fattig och lever väldigt knapert, sant ja, gäller inte alla vi har det oförtjänt bra.
I Ryssland, Turkiet, Slovakien och Ungern är alla i opposition med regeringarna på grund av odemokratiska valsystem enligt vårt sätt att tolka ordet demokrati.
I Sverige bör med det resonemanget 75-80 % vara emot tuffe Uffes regering och förtryckta!
Detta långa trista, politiska inlägg kommer att avslutas med att jag inte vill ta ställning till någon av dagens konflikter utan hålla en "tredje ståndpunkt" från 50-60 talet. Jean Paul Sartre.

Framtidens ledstjärnor är orden, MEDVETENHETEN* inspirerad av Stig Dagerman och FLEXIBILITET** från guiden Sofia i Italien.

*Alla handlingar du gör har en kosekvens.
** Töj lite på regelverken

Varför skall amerikanska, ryska, och ukrainsk pojkar dö i meningslösa krig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar