måndag 19 december 2016

Istället för att klä granen...






några kortisar i adventtider:



 Gemensamt köksarbete i gråväder 4:advent.
Riktigt småtrevligt i kök blir väl betyget på den samvaron, hustrun och jag brukar annars inte vara på samma våning i normala  fall.

I höstas "höll" hela mediaeliten på Hillery Clinton i det amerikanska presidentvalet. En idiot som Trump skulle inte kunna vinna och Bernie Sanders var en suspekt vänstergubbe.
Nu skriver en trogen S-skribent, Katrine Marcal i Aftonbladet att:
"Och visst, Hillery Clinton var korrupt".
(Det visste väljarna, de där dumma som inte sitter på ledarredaktioner)

Larmrapport!
Finns bakterier i sill!  Ännu ett sätt att dö på som man inte visste om.



Pavel Rachid är en lycklig invandrare som fått ett jobb på Väsbyskolan i Upplands Väsby.

Hans jobb är att se till att ungarna kommer i tid till lektionerna.
Jag vet att armbandsur inte är så modernt längre men varje unge har ju mobiltelefoner numera, vet de inte att det finns klocka och alarmfunktioner?
Var är föräldrarna?




Replik i radion...

Ung journalist från radion intervjuar "gubbe" i Keinovuopio om hur det är att leva i mörker halva året:
-Har du bott här hela ditt liv?
-Inte ännu, men jag har funderingar på att göra det!


Förlåt ännu en sjuk tanke från offsideläge:
Kriget i Syrien har pågått en bra många år nu, det jag förvånas över alla små barn som lider.
Om jag på den tiden det "begav sig", vore väl en sak som  jag skulle undvika:
Att skaffa barn till världen.
Eller hamnar det under rubriken: "Den fattiges enda nöje"?

Idag har man bränt 2 bussar som skulle hämtat flyktingar i Syrien.
I Filipstad har man bränt 6 bussar bara för att!



Har i två veckor i rad sett dokumentärer på SvT om Ryssland, ( finns på nätet) man glömmer så lätt sin nutidshistoria.
Jag gillar inte Putin heller men kan förstå om ryssarna stöder honom.
När muren rasade 1989 (Gorbatjov) försvann all mat i butikerna med liberaliseringen (Jeltsin) kom maten tillbaks men deras pengar försvann. Med Putin kom några goda år igen.
Det är bara journalister i medelklassen som sätter yttrandefriheten (sin egen) före "mat i magen"

Ännu en tokig fundering:
Engagerade mig rätt mycket i kriget på Nord Irland när det pågick, det var ju ett inbördeskrig.
Tänk om andra länder typ USA eller Ryssland lagt sig i den konflikten.
Tänk om stormakterna gav fan i mellerstaöstern och såg kriget i Syrien som ett inbördeskrig.























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar