fredag 15 september 2017

Mälardrottningen




på Operan...






 Att en gubbe som hela sitt liv varit minst sagt tung och klumpig kan vara så förtjust i balett kan verka knepigt. Hostrun lär enligt egen utsago sagt till en kamrat att:
"han som jobbat 50 år i en manlig byggmiljö är pådrivande när det gäller operan och de gyllende salongerna".
Kanske ett trauma från 14-årsåldern då jag skolka från examen då jag skulle läsa Frödings "Bergtroll" med rader som:

Jag ville klapp'na och kyss'na, 
fast jag har allt en för ful trut,
jag ville vagg'na och vyss'na
och säga: tu lu, lilla sötsnut!
.....
Men hum, hum, jag är allt bra dum,
vem skulle sen titta milt och gott,
en tocken dumjöns jag är, hum, hum,
ett tocke dumt huvud jag fått.
                                                                       .........
                                                                       och äta opp'na, den rara, 

I operans program förklarar Stockholm Operans
balettchef  Nicolas Le Rich :
".... genom kropparnas rörelser översätts författarens tankar tankar in i minsta detalj. Uttryckssättet kan vara överraskande, störande ibland våldsamt där även spår av abstrakt poesi  lyser igenom. ......Kropparna erövrar rummet, förankrar sig i marken i stora öppna pliéer och frigör sig med kraftfulla armrörelser....
historier om de stora existentiella frågorna;
födelsen, kärleken, svartsjukan döden och där den gemensamma nämnaren är kvinnan och mannen, det goda och det onda."

Om min egen upplevelse av Mats Eks Julia & Romeo blir bara ++++++++++++++
Hur kan man gestalta allt detta med kroppen?
Andra aktens kärleksscen är känsla och erotik i en andlig förening, otroligt att allt detta kan i dans.

Av de föreställningar jag sett live: Svansjön i Köpenhamn, densamma i De Geer med en rysk ensemble och flera på TV . Av de som sticker ut är en Engelsk med lite humor i och Benkes Rydmans som vi även såg på Dansens hus i Stockholm, en föreställning som tilltalade även mina barn med respektive.  Så är min inre fråga om jag vill uppleva mer balett, kan det bli bättre?
Törs jag utmana ödet ?

Bilderna från Köpenhamn i våras från en utomhusföreställning vi hade lyckan att kolla på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar