tisdag 20 november 2018

Gammal är jag....




men inte född på stenåldern.....



Lyssnat på Epstein och Nordegren om bad och badstugor.
Går igång på att de är så okunniga om första delen av det som kan kallas efterkrigstiden.
Jag föddes 1945 och bodde i det som kallades omodernt ända in tills mitt 13 år. Det vill säga att vi hade rinnande kallt vatten och slask i köket, uppvärmning med kakelugn och vedspisel samt ett gaskök med 2 lågor.
1958 flyttade vi in så vi slapp dass på gården och fick badrum samt centralvärme.
Vi var inte alla unika utan även under mina sista skolår hade jag kompisar som i centrum av Norrköping bodde omodernt.
Då är vi i tid framme i början på -60 talet, en tid som vissa kallar "rivningsraseriet" och på samma sätt klagar över rivningen av Klara i Stockholm.
Åter till badhus, vi ungar fick åka till S:t Olofskolan och bada en gång i veckan, det var inte frågan om bassängbad utan vi stod i baljor och gnugga varandra på ryggen, minns inte om det fanns dusch.
Stora områden som Norra Hageby, Eneby Centrum och Rikscity byggdes under dessa år.
Bodstadssituationen var i kris, så jag bannar dom som hackar på miljonprogramet, det är inte snyggt men vad skulle göras?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar