onsdag 27 november 2019

November är...





är mörkare än vanligt?


Ny tränare i Tottenham, byta klubb?
José Mourinho .....

För övrigt undrar jag lite över bråken i Hong Kong, och att rapportörerna därifrån inte lärt sig något.
En journalist från SvT hade talat med en kostymklädde herre som jobbade inom finansmarknaden och stödde studenterna i deras kamp för demokratin och valfriheten.
Jag är så gammal så jag minns en hel del uppror jag stöder men inte alla under åren.

När Studenterna i Paris och Stockholm 1968 gjorde uppror och förklarade för oss att vi var förtryckta och förledda av kapitalet var jag några och 20 år nykär och hade barn på gång, jobba och såg ljust på tillvaron.
Vem tänker eller bryr sig de miljoner kineser i Hong Kong som varje dag har ett helvete att ta sig till sina jobb på industrier, byggen eller städar hotellrum för att tunnelbanan är sönderslagen av studenter och poliser?
Vad hände med friheten och demokratin efter arabiska våren?
Vilka revolter eller uppror är OK?
Varför ställer aldrig journalisterna på plats frågan vad upproren står för?
I princip stöder jag många då mitt hjärta är till vänster men?
Var det uppror eller kravaller i Göteborg?
I Paris med gula västarna?
Ungern 1956?
Tjeckoslovakien, Chile?
Vad hände med Solidaritet i Polen?
Tänk om livet vore lika lätt som Civil Rights Defenders påstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar