fredag 28 oktober 2022

Teater som...

 

berör en....



Var och såg Lars Noréns sista pjäs "Solitär"Stadsteatern i går kväll.
Skall inte recensera den utan bara ge mitt intryck efter nära två timmar i egna tankar (Solitär) som samverkade och inspirerades av replikerna på scen. 
En grupp på tio namnlösa människor är instängda i en osynlig kvadrat som de inte kan ta sig ur. 
Åskådaren vet inte var, varför eller hur.
Är de på väg i en järnvägsvagn till Auschwitz?
Är det ett skyddsrum i Kiew just nu?
Eller är de bara inlåsta i sina tankar?

Några repliker i slutet som fastnade hos mig var:*
-Jag var bara på väg ner i garaget. Vet inte varför jag är här?
-Jag skulle bara hänga tvätt, jag använder inte torktumlaren för den drar el. Hur kom jag hit?
- Jag skulle hälsa på min dotter, hur hamnade jag här?

Ja, hur hamnade vi HÄR? Hur gick det till när det blev krig i Ukraina? 
Hur gick det till när SD kom till makten? Hur gick det till när elen blev dyr?
Hur gick det till när vi sökte trygghet i NATO?
Etc, etc, etc.
Ännu några repliker.
- Vi går ut.
-Gå först du.
-Nej, jag törs inte.

Sju åskådare lämnade föreställningen, (inskränkta Sverigedemokrater)?
Blev lite att prata om på hemvägen.

* Replikerna ej ordagranna utan tagna ur minnet.





-


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar