söndag 10 september 2023

För en vecka....


sedan....

var jag upprörd över en brand och en sprängning som visade sig vara en olycka. Får be om ursäkt för de elaka tankar jag tänkt.

För övrigt har det blivit en paddling och en övernattning , årets sista?

 Möjligen övernattning men en dagstur bör vi väl kunna klara om vädret tillåter.

Känner mig inte gammal trots att vi firat yngste sonens 40-årsdag.

Kriget fortsätter...

Enligt dagens SvD så blir offren fler och fler, Stina Oscarsson har skrivit om lusten att dö för en sak eller fosterlandet och kommit till en slutsats jag delar helt:
Jag har inte heller någon som helst lust att dö för demokrati, frihet fosterland, lever mer än gärna det som floskel gubbarna kallar ofrihet och slaveri bara jag får leva.

Trump har stått inför rätta i veckan, Bidens son har också synat skranket på grund av sina skumraskaffärer i Ukraina. Putin kan inte resa utomlands få då hamnar han inför Haag-domstolen. (Detsamma gäller Busch den yngre).
336 miljoner människor lär det bo i USA, i Ryssland 145 miljoner är då dessa ledare vad som kan skrapas fram ur detta folkdjup?
Varför måste man alliera sig någon av dem?  Skurk som skurk.

Birger Schlaug skriver idag om att resten av värden (majoritet) skiter i Europas krig och kamp för "den fria världen" (minoritet) som den förslavat under århundraden.

Är idag 100 år sedan Stig Dagerman föddes så Uppsala stadsteater kommer att sätta upp "Tysk höst" till minnet därav. Hans frågeställning hösten 1946 var kan man förlåta förövaren den skyldige efter ett krig?
Tycker ämnet är aktuellt, vad skall vi göra med Ryssland om vi vinner.... Med Ryssland om de vinner??

Vad kommer att förlåta mänskligheten alla dessa lidanden?
Glad att jag inte direkt stöder krig eller krigsmakten,
Fans en tid man hånade en riksdagsman som ville ha en fredsminister  och fredsdepartement, hellre det än att Försvarshögskolan har massor gröna gubbar på bästa sändningstid i TV.
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar