lördag 15 december 2012

Bara en liten notis.......


..... i SvD fick mig att tänka ..........

 

på längtan hem,  att vara  bortifrån de sina:

Citat: " Gästarbetare får åter resa till Israel.

Drygt 40 000 filippiner arbetar i Israel, många av dem inom vården. Omkring nio miljoner filippinska medborgare  är gästarbetare runt om i världen."

Lukas Moodyson tog upp ämnet i "Mammut".

Är världen tokig?

...........fullfölj tanken ......jag var bara 17 mil bort med min längtan .....
alla dessa  miljoners människors kärlek och längtan efter någon...........
 hundratals mil bort?

Hur mäter, beräknar politiker nationalekonomer  det?


Det är ovanstående som får mig att tänka på en dikt av Werner  Aspenström, jag sparat i många år och som känns lite som ett "alter ego".


 Scenario för liten arg tupp.


 Plats:                      Takåsen till ett hönseri i stor skala.

Tid:                          Gryning

Medverkande:         Liten arg tupp, röd kam, svarta träskor.

Tanke I:                  Stjäla cykel ,trampa sig bort från det storskaliga samhället.

Tanke II:                 Stanna i "evig protest".

Handling:               Harakiri så fjädrarna ryker.

Tid:                        Många sover än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar