torsdag 13 september 2012

Komparera...........

Djup djupare djupast.....

Stor större störst......

                                                                                                                 



 Nu vet jag en hel del om gruvbrytning!!!!
Fått information om flyttning av Kiruna och framtida gruvbrytning av PEAB:s projektchef i Kiruna..
LKAB har ett formellt fotoförbud som man kanske bryter emot och som den lojale fd. medarbetare jag fortfarande  är kan jag inte lägga ut bilder av den imponerande byggnation PEAB utför till läsare av bloggen.
I stort sätt är det enorma anläggningar under jord för brytningar nästa 20 år framåt. Bergrum för tåg och krossanläggningar 1465 meter under jord.

Min hustru beredd att gå under jord sjungande: "Å hej å hå vi till gruvan (gå)"!!
Tog 20 minuter med bil ner till den första nivån 1365 meter på en del  av det 50 mil långa vägnätet som finns i gruvan !!
Troligen går jobbet så pass bra för PEAB så vi blev bjudna av projektet på middag !!!
Renkött och rotsaksmos av nån sort. Jättegott!!

Efter en god natts sömn (sket i fotbollen) bar det under regn och dåligt väder iväg till Gällivare och Bolidens gruva i Aitik!

Som tur var så blev det bättre väder så vi kunde gå ut och kolla.
Vilka grejer!
Nu vet jag hur man byggde Grand Canyon!
(Alltid undrat efter fjolårets  resa)
Vilka ytor och fakta:
 Till ytan Sveriges största arbetsplats.(Arlanda tvåa)
 Vid den "dumper"  jag står vid kostar bara däcken 400 000 kr!!
Lastar över 300 ton. Drar 70 liter i timmen !
Längd 15 meter bredd 9 meter höjd 8 meter.

 I övre vänstra hörnet syns en vit grävare under reparation som vi var och kollade, på samma nivå lite till höger skymtar en gul grävare som lastar efter gårdagens sprängning.

Den "gula" grävaren från föregående bild under arbete.
Skopvolymen 45 m3
Kapacitet 6000 ton i timmen!
Den går på el (batteri!) ((skojade bara)),  den behöver en driftspänning
på 6 600 volt.
Visar ingen bild på borraggregaten men borrhålen för sprängning är 330 i diameter(som en normal plasthink)
Borrdjup 16-17 meter 200-300 hål borras till varje salva med  1 ton sprängämne per hål vilket ger i snitt 700 000 ton berg att förädla.

 Denna rödhåriga tjej är en av många kvinnliga maskinförare.
40% är tjejer som även kör de största maskinerna. Lönen i snitt ligger på 33 000 kr. I en del fall upp mot 38 000 kr i månaden.
Enligt vår värd Olle i gul hjälm på bilden så kan det hända att: " ni vet om man läser vem som tjänar mest i Gällivare så kan det vara nå`n ung maskinförare hos oss som jobbat en 150 timmar övertid ett år".

Nu är jag personligen inte överraskad då det var en hel del tjejer som körde både pump och betongbilar under min tid i Stockholm.
Visst kan man undra vart vi är på väg  om tjejer väljer manliga banor i stället för att torka äldre gentlemän som mig i rumpan när vi ligger på hemmet för 16 000 kr i månaden,
Vart har känslan tagit vägen?
Vilken bra och kul resa Ulrika Fossie PEAB fixat! TACK!
Avslutnings vis har jag inte nämnt Viktors dop i min blogg men den var:
Fint,  finare,   finast och han var snäll, snällare, snällast och jag sjöng psalmer bra,  bättre, bäst !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar