onsdag 6 december 2017

Ännu ett....




Stockholms besök..


med nya kunskaper.

Aldrig tänkt på hur kuperad vår huvudstad är, Söders höjder och Brunkebergsåsen med Kungsgatans genomskärning samt gångtunneln har jag nyttjat många gånger, men aldrig tidigare tänkt på att Kungsholmen var så kuperad.

Vad är rätt?  Idag har Johnny Hallyday dött, kulturradion uttalar hans namn på franska, men om man heter Jean-Philippe Smet och tar namnet Jonny Halladay vill han inte då ha det amerikanskt?

Finland fyller 100 år och min personliga relation till finländare är bara gott, duktiga att jobba och känner inte till fjäskighet. Arbetade med åtta finska smeder som jobbade helger då jag basade för en grundförstärkning. De baxade ner järnbalkar i en källare som jag trodde var omöjligt, inget gnäll bara en massa: "perkele"!
En ny film (den tredje) har gjorts på Väjnö Linnas "Okänd Soldat" en av mina favoritböcker som jag läst många gånger och som försvunnit. Fänrik Koskela är en stor idol för mig, en ledare som leder och gör vad som skas, ej mer för glänsa.
Kan inte repliken ordagrant men tror det var Vanhala som sa när kriget var slut:
"Sovjetiska rådrepubliken vann men lilla Finland kom ändå tvåa!"
Det som inte framgår i dagens 100-årsyra är att boken är pacifistisk och Linna var kommunist och vars verk "Under Polstjärnan" har en "röd" linje om inbördeskriget:

Mitt favoritprogram "Ring P1" kan innehålla en del pärlor:
I går ringde en hen in och föreslog att: "alla bockar skulle skickas till Gävle för där bränner man bockar varje år"
Idag en dam vars far dött under det finska fortsättningskriget, hon var född 1955 ? Världens längsta havandeskap?
På ett förslag om skoluniformer kontrade en dam: " Vem skall betala? De fattiga föräldrar som inte har råd?
Går barnen nakna nu?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar