lördag 11 september 2021

Melankoli..

 

* .......


Det har varit kanske den bästa av somrar. vi har paddlat och sovit i tält kanske mer än någonsin. 
Vi har varit friska, åtminstone jag så det känns skamligt. 
(Är trots min vägran att inse det ändock 76 år i december). 
Varit på några "hemester-resor" och vandrat på naturreservat, vårt hus med trädgård har varit till glädje utan bekymmer, möjligen ett byte av diskmaskin. 
Jag har kunnat arbeta och hjälpt min son och sonhustru med glädje i min egen takt och omfång, med andra ord känt mig nyttig. 

Skall jag fortsätta räkna upp glädjeämnen...

Äldsta barnbarnet har tagit studenten. ( ett av sju).

Negationerna är av en sådan art att jag inte kan rå på dem, inte ens med inköp av en plastpåse för 6 kr.

Ändå, eller trots allt finns något som skaver.
Längtan till våren är pyrande trots att vi fortfarande har mycket godis kvar att få ut av både sensommar och höst.
Är det insikten att för varje sommar är det en mindre kvar?
Inte göra några misstag och slarva bort dem.

melankoli (grekiska melancholiʹa, av meʹlas ’svart’ och cholēʹ ’galla’)en form av depression.Till de utmärkande dragen hör att nedstämdheten upplevs annorlunda än sorgen efter en kär anhörigs bortgång (distinkt kvalitet). När något positivt inträffar skingras inte dysterheten ens för en kort stund (brist på reaktivitet). Tillvaron verkar ha förlorat all lust, och det som tidigare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar