torsdag 30 juni 2016

Bråvalla på lite ont och.....





mestadels gott !



 Två dagars semester från min riktiga branch till pensionärssysslan burkplockning, det årliga åtagandet för min gamla rugbyklubb.
Är roligt och lättsamt oss seniorer emellan.
 Ulf Jaensson och BO Ideskog är samma generation som gubben själv, vi plockar och pratar minnen samtidigt som det ger klirr i kassan för de som är aktiva nu.

Målet är att försöka få in 0,7 miljoner burkar !!!

Skulle aldrig ge oss på att riva ner dekoratinerna för ungdomen.


Tyckte namnet var lite fyndigt så jag fick ta en bild på....

Amanda.

 Hela hennes gäng i, eller ifrån Berusalem.
(Glömde fråga om de kom från Jönköping eller Småland).
De flesta verkar uppskatta gubbarnas städning och är mycket trevliga. De bjuder farbror på en öl eller två!
Roligare att plocka burkar  och röra sig bland folk än första året jag deltog och var vakt.

Det enda dystra är att samma ungdom som är så bra på att festa är lika dåliga på att jobba, några av mina yngre kollegor tycker det är tråkigt..!!!
Tror de att vi gubbs tycker det är det bästa vi vet?
Om man åtagit sig ett uppdrag är det bara att fullfölja det och försöka finna glädjen själv!

Allra mest beklagansvärt att utanför festivalsområdet skulle vi "städa" på allmän mark.
Där var rumänska tiggare som stod och höll upp säckarna för pant när folk gick in.
På backen låg hundratals burkar som ingen ville plocka upp, vilket jag gjorde.
Därtill frågade en om han fick min säck!
Förlåt, men........

Om jag hade deras ekonomiska situation skulle jag jagat som en skållad råtta och plockat burkar till en lyxkåk hemma i Rumänien.

Är det en skillnad mellan oss som jag inte kan skriva i klartext om?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar