onsdag 29 maj 2019

Jag tycker inte.....





bara iaktar...


Sex flickor skall gå bygglinjen på gymnasiet i Norrköping. Alla sex är på bild i tidningen och har helsvenska namn.
Var med barnbarn och dotter och såg en Jubeleumsföreställning (40 år) av Norrköpings Ungdomscirkus, hade  någon av artisterna invandrarbakgrund ?
Jättebra föreställning!
Varit med barnbarn på organiserad fotbollsträning à 600 kr per barn, flertalet var medelklassungar från närstående villaområden som fick motortransport dit.
Var och lyssnade på Jonas Sjöstedt som turnerade inför EU-valet. Var rätt mycket folk i lokalen  men såg inte många arbetare* där, eller folk med invandrarbakgrund, kanske beroende på att de just är
arbetare: inom hemtjänst, lager, taxi och annan verksamhet som inte innebär uppkoppling framför en datorskärm.
Mina barnbarn går i en skola/förskola där en minoritet är av främmande härkomst.
På min barndoms skola är det verklingen mörkt för att inte säga svart.
Listan kan göras längre.
Vid vår klubblokal ligger ett koloniområde som många från balkan byggt upp med fantastiska odlingar, där brukar det vara fullt ös med grillning och mycket folk om helgerna, på parkeringen står Mercedes och BMW bilar.

Det retar mig att de har kommit hit och verkar ha trevlig spontan gemenskap!
Själv undviker jag organiserade festligheter .

*Såg en timmermansblus bland åskådarna, har nog bara sett ett tiotal i verkligheten under 50 år på byggen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar