torsdag 20 juni 2019

Esterön....




väldigt nära...



 Har tänkt länge att paddla dit på ett återbesök för att kolla, Nu skedde det äntligen!


 50 minuter i kanot från Getå ligger det som en gång var ett paradis i Bråviken för Norrköpings skolbarn. Förfallet gör en ledsen, blir rent ut förbannad på hur kommunen låter allt raseras.
Ge mig 1 miljon och 20 partisaner så fixar jag till ett paradis utan upphandlingar och byråkrati .


Mina föräldrar "bodde" på Esterön med mig när jag var riktigt liten,  den 14 juli 1948 skrev min mor i sin dagbok :

"Midsommarafton åkte vi ut till Esterön. Hade tält och stor packning med oss. Barnen och jag har varit därute sedan dess med undantag av någon dag som vi varit här hemma på grund av dåligt väder. 
I går kom vi hem Carl-Olov skulle hem och se en fotbollsmatch och så var vädret i sämsta laget också. Bylgia gick inte och Amaranth ligger på lagning så det såg mörkt ut för oss att komma till fastlandet men så åkte Erikssons son över med oss i fiskebåten till Djurön och vi tog bussen därifrån.
Har regnat rysligt i natt så jag undrar hur tältet ser ut. Vi lämnade allt som det stod, mellan varje gång vi är där och hitintills har ingenting blivit rört.
Semesterhemmet är fullt av gäster, omkring 100 personer tror jag.
Jan trivs bra därute och även jag. Carl-Olov hade sin kanot vid Glan men Allan flyttade den över till Esterön och då blev också Carl-Olov nöjd."


Stora byggnaden, semesterhemmet ?


 Omklädningsrummen vid fotbollsplan.


Finns två stora baracker med 16 sovplatser i varje för ungar som var på kollo när det begav sig.
Minns inte när kollo verksamheten försvann, vet bara att "Kingis" Lindskog bedrev verksamhet.
Träffade en kille som röjde i en stuga med sin son Markus och han berättade att han med sin familj bedrev restaurangverksmhet där. Fick lägga ner då Miljö och Hälsa underkände avloppet och kommunen ville inte satsa några pengar. Därefter övertog Hamnen Esterön för att "komma åt" 
djuphålorna kring ön för att lägga muddermassor i. De satte skivor för fönster och låste till stugorna.


 Markus tio år (?) gav oss en guidad tur på ön, hans föräldrar har tillgång till "fiskartorpet" och några stugor, vi blev genom hans försorg även presenterad för farmor.

Blev häpen över den fina naturen och de vackra ängar det fanns på ön. Synd att det inte utnyttjas.
Bad blev man inte sugen på då vattnet verkade grumligt, beroende på muddring? Eller en tillfällighet?
Kan man bada i Lindö så kan det ju inte vara sämre på Esterön.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar