lördag 30 april 2022

Att hyra....

 

maskiner anno 2200-talet.


Skulle återmontera ett fönsterparti och medhjälparen (sonen) förordade en fönsterlyft som hjälpmedel.

Efter fullbordad montering och vid returen några timmar senare utspann sig följande dialog hos maskinuthyraren:

-Jag ställer lådan här!
- Ska du inte betala?
-Jag har ju bara vädrat dina grejer!
-Så gör vi inte- chefen är 80-talist och jag är 60-talist det går inte längre.
-Jag är 40-talist och hör inte vad du säger.
-Ja, ja ställ skiten så tar jag hand omét.

Vi kom att prata om lite annat efter detta utbyte, jag undrade om man kan köpa bandjärn och om han kunde hyra ut en bandjärnsspännare?  
Det visste han inte vad det var och det kan vi tacka Gud för. Innan EG-brickor/Nyckelbrickor m.m. fanns spände man form med bandjärn och slog fingrarna blå speciellt på vintern när det var kallt.

Detsamma gäller golvlistning när man inte hittade "klossen" för bindstagen i de gjutna väggarna och blev tvungen att dra i en stålspik för att få listen mot väggen - i nio fall av tio sprack listen vid sista spiken och man fick börja om.

Allt detta innan spikplugg, proppmaskiner som skär i btg. likt smör och med egenhändigt gjorda skeva geringslådor.  

Slutsatsen av vårt samtal blev att dagens trärävar är åthelvete för överbetalda och de enda bekymmer de har idag är vart de skall parkera "hantverkarbilen" och att få åt nya arbetskläder så de ser hyfsade ut vid långluncher på stan istället för en kort rast i en härligt inrökt matbod med priffespel!

Det var bättre förr.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar