måndag 15 januari 2024

Mera snö, mera snö..

 

vintern är härlig......


Är nu uppe i 25 vinterdagar med snö nu!
Kanske som på gamla goda tider. 
Glädje eller besvär är det skilda meningar om utmed vår gata där flertalet är äldre och inte har behov av pulka åkning.

Skottade en gång fram till trädgårdsboden bra för att det roade mig. Fick en tanke i huvudet att det kanske inte bara var goda tiden förr och satte den i samband med den utveckling man upplevt och det nya med krigsförberedelse som herrarna vill vi skall göra.

Tänk om jag skulle behöva gå ut i "boden" och uträtta mina behov? Närmast det som kallas nummer 2 och i stället för mjukt hamstrat (enl.SMB) toapapper använda "Krigsavisen" Aftonbladets ledarsida. 
Då hade vi inte varit så freds och bekvämlighetsskadade som vi är idag. 
Kan se mig själv sitta och lysa med den nyinköpta ficklampan och leta kanaler på batteriradion när skinkorna rodnar av köld

Läst lite om vår kommun (fd.Stad).
1920 bodde 47,6 % av befolkningen i Norrköping i ett rum och kök.
2,7 % hade tillgång till bad/dusch och 2,3 % centralvärme.
Den nya staden började ta form med Haga, Såpkullen på sena 40-talet, Ljura och norra Hageby på 50-talet för att forceras fram med miljonprogrammet.
Eftersom jag gick på S:t Olovskolan (slutade 60) mitt i stadsförvandlingen var det inte ovanligt att man bodde omodernt.

Såg i husorganet SvD om att vi vill vara med och bomba i Jemen. 

Om SvD:s ledarskribent jämför Ukrainas motstånd med Asterix tappra Galler mot Rom kan väl jag få likna Houthi- rebellerna vid Robin Hood som stjäl från de rika och ger till de fattiga.

Undrar hur det tänks i världen?
Pirater i Jemen blir bombade av USA som bygger bilar i Tyskland med delar från Kina som stjäls av Pirater som rövar från Danska fartyg (Mersk) som har Filipinska besättningar.

Borde inte krigshetsarna i svenska regeringen inse att vi behöver varandra allihop.

2146

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar