onsdag 4 juli 2012

Almedalen och politik del 3.......

(svordom) jag är ett geni.......som vet allt!

Räntan sänks inte.... jag är inte nationalekonom men förr i världen lyssnade jag alltid på Ekonomiska Klubben i P1. Det enda de alltid var överens om var, att vilken finansminister den än var så gjorde han fel!
Vad är en statsskuld?  Grekland är överbelånade och har ett djupt underskott. I Tyskland har en del delstater djupa underskott pga belåning.( fd. DDR.) I Sverige är hushållen överbelånade.
Undrar lite med den framlidne nationalekonomen  Sven Grassman som undrade var är pengarna?
Om alla nationer på Jorden har statsskuld är vi då skyldiga Månen pengar?  (Staten lånar oftas pengar av medborgarna)
( DDR:s "skuld" är lite av Keynsiansk politik då upprustningen kan jämföras lite med Marshallhjälp, vilket hållit Tysklands ekonomi igång.)

Vår statsminister har i Almedalen utropat skiftarbetarna som det nya arbetarpartiets hjältar. På ett studiebesök hittade han ett 60-tal nattarbetare på lasarettet i Visby !!!!!!!!!!
Vilken värld lever våra politiker i?
Då jag ofta åkte med första T-banan till jobbet från Hägersten under flera år till olika destinationer i Stockholm tänkte jag en hel del på de damer som var mitt ressällskap. De flesta var asiatiska kvinnor eller också var det några blondiner som pratade  för mig ett språk jag inte förstod. (Ryssar, balter, polskor etc.)
Den delen av arbetsmarknaden finns inte för vissa!

1 kommentar:

  1. Vad är en statsskuld frågar du. Vad är pengar som bygger upp skulden? Delar av svaret hittar du här
    http://www.svd.se/naringsliv/fran-guld-till-skuld_6515376.svd

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa-gor-man-pengar_6515588.svd

    http://www.svd.se/naringsliv/lognen-hela-vart-samhalle-vilar-pa-del-1_7247991.svd

    SvaraRadera