söndag 29 juli 2012

Upp som en sol med hopp......


inte ner...... men lite saknad, vemod och nostalgi.............

En tidig promenad i "mitt" Folka  älskar ljuset .. var väl det som konstnärerna försökte fånga på Smögen och även van Gogh i Arles. En kamera kan inte fånga verkligheten ????
Gick kors och tvärs så det blev 5 km på en timme.... gubben leker och har sällskap av  en app.
Ungdomar spelade tennis och lyckats få upp sina föräldrar i arla morgonstund för hopp om spel på Wimbledons andra stora banor. (Gjort detsamma för egna barn , räckte trots allt till  Tore Kellers Arena) Förstår inte varför de tennisspelarna måste STÖNA när de slår till bollen?

Var en hel del skräp som gubben kunde bli upprörd över, men varför vara avundsjuk på ungdomen? Om man jagar det finaste som finns: Kärleken ..... varför då bry sig om en ölburk med 1 kr pant?...
Var massor med burkar men är ännu inte så mycket pensionär så jag samlar UTE.
Min far (nästan) nykterist brukade säga:"Skit till karl som inte kan försörja käring och ungar på tomglas".
(Varannan generation i vår släkt verkar gilla alkohol)
Mitt erbjudande kvarstår: Om kommunen ger mig en flakmoppe så ombesörjer jag städning av Folka  gratis efter varje helg!



Åkte en liten minitur västra Östergötland  innan vi hämtade Joel och Liam . Kollade bl.a. Heda kyrka där min farsa var med och renoverade  1950. Det var så lååångt hemifrån så de var borta hela veckorna.Han kom över och tog hem några gamla kyrkbänkar som han byggde om till trädgårdsmöbler till vårt sommarställe. Så jag har nog slitit röv en hel del på kyrkbänkar i min barn och ungdom. Några av hans arbetskamrater har även jag jobbat ihop med . Nisse Karlsson och Svenne Person. Nisse blev senare utsättare och dog på jobbet när vi byggde Rönntorp han var väl då närmre 60 år. Svenne vet jag inte mer om än att han älskade att slå mig på armarna stenhårt och undra : "hur är det med Svesse? " ( Min Far) 
Fick höra många historier som jag tror och hoppas inte alla är sanna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar