tisdag 3 mars 2015

Snälla lita på mig....






jag ÄR ingen vän av Putin.



Blir så trött på nyhetsrapporteringen i vårt land, tänker mest på det ordval sker i olika situationer.
En oppositionspolitiker Boris Nemtsow mördas på öppen gata. Putin tros ligga bakom. Spekulationerna frodas.
I Sverige (landet som vet bäst) mördades en statsminister på öppen gata, en utrikesminister i ett varuhus.

Vad är opposition i olika länder och vad står den för?
I USA har republikanerna (ej oppositionen) möten för att utse presidentkandidater.
KD skall välja en ny partiledare de liksom V, SD, Fp, C och M är oppositionspartier, de går inte att klumpa ihop som en enhet, själv tycker jag det är en stor skillnad på SD och V.

Jag vet eller visste inte mycket om Boris Nemtsow, vad han stod för eller ville ville åstadkomma.
Enligt AB:s kultursida var han en av arvtagarna till Jeltsin och en positiv vän av Putin tidigare, kanske kunde gå in under epitetet  ny liberal.

I början av Ukrainakrisen och demonstrationerna skrev Expressen  av alla tidningar och varnade för nazister.

Är alla oppositionella till makthavare eniga?

Vad hände med den arabiska våren?
Libyen- Egypten- Syrien etc.

Det jag saknar är bakgrund och att man ser på världen med samma glasögon och värderar orden lika.
Visst är våra redaktörer beroende av sitt jobb och följer den gängse PK-synen, på det sättet har ju även vi vår Statskontrollerande Television och radio.

Skulle jag spå om framtiden så tror jag Asien/Afrika och den Muslimska världen är grundligt  trötta på oss i väst, vad har våra missioner, kolonier, demokratier och syn på värden gett dem mer än prylar blod och elände.
(Ja, jag också ser kampen mot svälten blivit bättre och plastskräps högarna större)

(Höga chefer utses ju aldrig efter partitillhörig het i Sverige, vi känner inte till ordet korruption.)

Vem sprider en nyhet vem är mottagaren och varför?


Avslutar med ett citat av Katarina Mazetti:

"Fördelen med att ha levt länge är att man med tiden får upp ögonen för den offentliga lögnen . Man har fått uppleva mer än en gång att saker hävdats som självklara sanningar tills alla har glömt vem som påstod vad från början."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar