onsdag 28 oktober 2015

Snart kommer jag att...





bli inspärrad av mina barn!



Gubben är tokig, jämt tänker jag fel.....

Läst in mig lite (rätt mycket) på Vietnamkriget inför vår förestående resa dit.
Alltså, lite kort , V ville bli av med fransmännen som inte hade råd att fortsätta kriget, så USA gick in för att stoppa kommunismen.
Nu blir Humanisten i mig lite av ekonomisk räknenisse.
Problemet är: du vill vara "god" och få vänner, vad är billigast?


”Från 1964 till 1971 beställde den amerikanska militären minst 37 miljoner  ”pineappels”  och mellan 1966 och 1971 köpte de in ungefär 285 miljoner guavabomber – nästan sju för varje man, kvinna och barn i Vietnam, Laos och Kambodja.”

Tänk om de skänk Cola och Hamburgare för dessa pengar samt spridit övrig kultur istället!
Tror inte feta basebollspelande vietnameser ställt till så mycket elände för USA.

Kostnaderna för 400 000 ton napalm som för att citera George Busch efter World Trade Center också är: "ett fegt vapen".

Skall inte förglömma 7 miljarder artillerigranater som de troligen inte köptes på ÖB:s vårrea.

Att uniformer, mat, båtar, flygplan etc, kostade pengar därtill anser jag som självklart att alla förstår. 

Villket är bäst ? Slå eller smeka för att nå sina syften?

Tyvärr tänker jag likadant när det gäller oss, såg att vi "erbjöd" SAAB plan igen till Kroatien, troligen är det vad de mest av allt liksom Sydafrika, Brasilien och Thailand behöver,Thailand som till skillnad från Myanmar inte behöver prefixet militärdiktatur i Svt.s sändningar.

Kan man tänka i den andan när det gäller Syrien?

Ämnar mig nu till Stockholm för att se en komedi på Stadsteatern!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar