fredag 30 oktober 2015

Vandring i






det förlutna.....





 Drev omkring en heldag i huvudkommunen,
började med betraktande av tidig morgonhandel på Hötorget.
Tog därefter tunnelbanan till Farsta för arbetsplatsbesök där centrumet byggs om, alla måste hänga med i utvecklingen så vi lockas till Dressman, HM, och allt vad de heter i nya lokaler, Kista, Gallerian, Täby, Skärholmen..etc, Samma butiker och varor bara på olika ställen.


 På återvägen gick jag från Gullmarsplan till Fatburen efter att inhandlat en jacka hos min hovleverantör Igor sport.
På Fatburen har skatteverket flyttat ut och ombyggnad pågår för fullt i olika delar.
Kunde gå in och titta bland annat på den trappa som "vi" byggde på undertill två våningar på en befintlig som var "upphängd" på stålbockar. Den befintliga var fyra våningar.
Jättespännade jobb som jag bidrog till att Veidekke utförde till två av våra kanske bästa snickares stora besvikelse.
Fick med all rätt en hel del kritik för det.

För övrigt kan man undra vem i h.... gör något?
Hela staden är full med folk som sitter och äter, dräller i affärer, vem jobbar?
Hörde ett skämt av statsvetaren Stig-Björn Ljungren apropå
det importerande Halloween:
"Lika bra ungarna lär sig springa omkring och tigga inför framtiden"
 Från Regeringskanslit upp till centralen gick jag två-tre steg efter Mehmet Kaplan (MP) som pratade i telefon på sitt hemspråk, hörde att han nämnde Trollhättan flera gånger.
Skönt trots allt att våra statsråd fortfarande kan röra sig utan SÄPO.

Förstår mig inte på sorg apropå Halloween och
Allahelgona och vårt förhållande till död.
Alla vet att innestaden Stockholm befolkas av singlar, hörde en uppgift att 10 % av begravningarna är ensam-"föreställning" utan
 anhöriga.
Orsaken lär vara att de är frånskilda och misst kontakt med barn och övrig släkt, därtill att man inte har tid med resor eller vara borta från sina jobb!
Kanske det är därför folk deltar i den offentliga sorgen vid mord och olyckor eller som AIK lyfter upp Ivan Turina till något andligt på gränsen till avgudande.

På bilden till vänster fanns en rak betongtrappa som numera ersatts av en rulltrappa.

Var på KB och kollade tidningar för jag letade efter pressklipp när "våra" tjecker hoppade av 1969.
På tapeten då var mycket om 1-års demonstrationer mot Sovjets inmarsch, juntan i Athen och oroligheter på Nordirland.

 När man blir gammal är inte så mycket nytt under solen, Bromma kommer nog inte att lösas under min livstid. (Klippet från aug 1969)

Efter KB gick jag genom Östermalmshallen och kom att tänka på vilka matlådor vi köpt i hallen åt gubbsen när de jobba över det var verkligen lxymat.
Nu skall man bygga om den och bygger en ny provisorisk hall på torget.
Huset vi byggde håller man på att bygger till igen, vet inte säkert hur det blev men ryktet sa att ägaren till Max hamburgare köpte alla "villorna" på taket (4-5 st) det är ovanför dem de donar nu.
Fastigheten har adress Nybrogatan, fastighetsägaren vill att den skulle vara Östermalmstorg för då skulle värdet stiga!
 Gick genom Armé museum och tittade in en kortis på Krigsarkivet.
Tänkte när jag bodde i Lämmetorp kolla på soldattorpen vem som bodde och brukade dem.
Där av blev heller intet.
Minns med rysning lumpartiden på Gotland de gånger på fordondsutbildningen jag körde den hemska KP-bilen, tung och klumping .
Avslutade dagen med inhandlade smörrebröd Gammeldansk och en Carlsberg.

Skattar mig fortfarande lycklig för åren i Stockholm, upplevde och lärde mig mycket fick dessutom betalt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar