lördag 5 december 2015

Gråväder men...





knappast trist....


Pustar efter en timmes promenad. 
Tänker vila tills hustrun skall gå på massage, ämnar inte göra nånting dagarna här.


Är röd flagg för havsbad, inte på grund av blåst utan höga vågor ändå, är varmt och en sval bris som fläktar, genomsvettig just nu efter promenaden.



Ska försöka samla lite intryck. 
I förrgår på resan i deltat pratade jag med en norska och en tjej från Göteborg som vi paddlade kanot med om hur "länge sen det kändes att det var" de hade samma intryck. Är så mycket intryck som man samlat in.

Skillnaden mellan Hanoi och Saigon är ju milsvid, Hanoi kan liknas vid en strävsam gubbe och Sanoi vid en riktig "brats".
Var duktig nu som tänkte genus i metaforen varit lättare att använda feminina epitet.


Vi bor bakom den nedersta häcken, hittar inte "bläppen" så jag kan inte stänga av ljudet på havet.

Hela anläggningen är fylld av folk som passar upp, vid frukostbordet, trädgårdsskötare, bevakare, invändiga städare, övrig servicepersonal alla ler och hälsar glatt :"Xin ch'ao!"
Det är likadant överallt så fort man får ögonkontakt så möts man av ett leende, kanske därför surguben  trivs i Asien, är lite rädd att mina mungipor skall fastna i ett smile. Hur skulle det gå hemma om jag tappade min image? Gå omkring fånigt flinande på Coop?

Gubbarna och gummorna som samlas i Paris har nog lite problem om hur vi skall rädda världen, kan inte släppa tanken på hur det skulle gå om alla motorbikes i Saigon skulle vara bilar ?
Trump och Widar Andersson i Folkbladet tror att allt löser sig själv, tillåt mig tvivla...

Apropå bilar så de som finns i Saigon är inga små, utan mellanklassbilar och uppåt, nya och inga verkar ha krockbucklor, som i Paris och andra storstäder, trots tät trafik med mycket tutande verkar ingen bli osams eller irriterad.

Skall som tidigare sagt slapp och läsa idag, inte läst färdigt:"Aleksijevitjs Kriget har inget kvinnligt ansikte". Vet inte om jag har lust, mitt goda leende föll som ett sänke bara för att det var två par ryssar med på planet från Saigon, vet inte varför men de verkar inte ha nån form av folkvett!!!













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar