lördag 19 december 2015

Resebilder II





mitt Vietnamkrig.....


Jag läste i yngre tonåring häftiga artiklar i Lektyr om Främlingslegionens krig i Indokina, de flesta byggde på att asiaterna var fega, falska och gömde sig i bakhåll.
Var bara 9 år vid slaget om Dien Bien Phu.
Långt senare när jag spelade rugby och stod i början av arbetslivet var bildtidningen SE ett husorgan, där man visade bilder på munkar som brände sig i protest på gatorna i Saigon, filmer förekom också i SVT.
Tvisteämnet var om USA deltog i kriget och förde krig mot Nord-Vietnam, eller om Nord invaderade Syd-Vietnam, eller var det ett inbördeskrig i syd?
(Jämför Ukraina/Krim idag)

Rune Moberg ledarskribent på SE och USA vän påstod att eventuella överflygningar i Nord var kommunistpropaganda, detsamma gällde senare "bombningarna av vallarna" (Fördämningar som skyddade Hanoi)

1968 såg jag med egna ögon i Prag en utställning av en nedskjuten amerikansk pilots utrustning på en skyltdocka i ett affärsfönster. Bl.a. var det ett skrivet meddelande på flera språk att han bara var utsänd av sitt land och regering och vädjade om en human och rättvis behandling då han inte hyste något personligt agg eller fiendskap mot Vietnams befolkning.

Under dessa år var jag en Rune Henry Johansson.

Efter julbombningarna 1972 var ett ställningstagande glasklart.


Ett avskyvärds vapen är kulsplitterbomb som är "effektivt" på så sätt att den dödar inte utan skadar offret och som vädjar till fiendens humana känsla att ta hand om den sårade varvid  "fiendens resurser ansträngs" mer än vid död.

Bilden från Saigons krigsmuseum. Ett museum som skildrar kriget på ett sätt som imponerar, inga hjältedåd eller hat, även amerikanernas helvete skildras humant och mänskligt.

För att återgå till julbombningarna, två kändisars vittnesmål Jane Fonda befann sig i Hanoi och delade en skyddsgrop (nedgrävda cementrör) med en vietnamesisk flicka och sa: "I am so sorry, I am so sorry". Flickan lär ha svarat: "Gråt inte för vår skull. Vi vet varför vi kämpar. Gråt för ert eget land, för era soldater. Dom vet inte varför de slåss mot oss".

Joan Baez befann sig i Metropols skyddsrum och efter ett anfall vandrade hon i omgivningarna och hörde en kvinna ropa förtvivlat, hon fråga tolken vad hon ropade? "Var är du min son'' blev tolkens svar. Det blev senare "WHERE ARE YOU NOW, MY SON? som hon skrev samma natt.

Hotel Metropol Hanoi



,,N



Redan 1952 skrev Graham Green om att Viet Cong behärskade landsbyggden utanför  Saigon i "Den stillsamme amerikanen".
Viet Cong beskattde bönder och införde transporttullar på vägarna om nätterna vilket i klartext senare medförde att ESSO och CALTEX betalade Viet Cong för oljetransporter till flygbaserna  så planen kunde bomba och beskjuta Viet Cong!!?

(Jämför gärna med Syrien idag)

Bevisar bara krigens orimlighet.

Några bilder från krigsmuseet som visar offer för Agent Orange,
76 miljoner liter användes under "Operation Ranch Hand"
Enligt vietnamesiska staten har 400 000 människor dött eller skadats av dioxin från Agent Orange.

När de första fosterskadorna dök upp hävdade USA att det var:"kommunist propaganda"
Sedan 2002 har 650 000 amerikanska veteraner fått olika former av ersättning för skador som orsakats av Agent Orange.
"Vi trodde kriget var slut när vi åkte hem från Vietnam men 50 år senare slåss vi fortfarande. Det tar aldrig slut" säger Husley till Gainesville  Times.

2012 hjälpte USA till med finansieringen av en reningsanläggning på den fd flygbasen vid Da Nang.
Målet är att kunna sanera bort all dioxin före 2020.

I en turistguide rekomenderade de ett heldagsbesök, frågan är om man skulle stå ut så länge ?
Den människa som inte får en klump i bröstet eller en tår i ögat hoppas jag inte är född ännu.

Jag vill poängtera ytterligare att museet inte är ett forum för hat eller ömkan.

Lite mer siffror
"Den mängd skott som avfyrades per soldat var 26 gånger större i Vietnam än i Andra Världskriget".

Jag har svårt för människor som engagerar sig för med vilka metoder man avrättar djur, vad som är grymt eller inte tror jag den som avrättas skiter i!
 Personligen  vill jag varken dö med avskuren hals eller bli en nåldyna av splitterbomber. Har inte mer vikingablod i mig än att jag föredrar "sotdöden i köksvärmen" framför hjältedåd.

Några amerikanska vittnesmål ur en utredning Pentagong gjorde efter Son My där Löjtnant William Calley gick bärsärkagång och lät avrätta 347 (USA:s uppgift) kvinnor och barn.

"Om man har en k-pist i handen behöver man inte betala för prostituerade. I byarna tog vi kvinnor rätt upp och ner och efter våldtäckten sköt vi dem."

" Vi gick genom by som var tom på unga män. I en hydda satt en gammal kvinna med ett barn och åt.
På bordet stod tio tomma skålar med rester av ris. Vi förstod att Vietcong hade varit här och ätit men sprungit då de hört helikoptrarna. Vi tog gumman och barnet och kastade dom i brunnen utanför hyddan. De skrek. Vi kastade ner en handgranat i brunnen så att de skulle sluta skrika . Jag såg dem inte sprängas till döds, men jag ser dem fortfarande, varje dag ser jag det hemska vi gjorde mot dessa två oskyldiga människor. Jag kan inte förstå hur jag kunde göra så."
Jamie Henry Läkare:
"Vi ryckte in i en liten by där 19 kvinnor och barn förts ihop som misstänkta Vietcong och löjtnanten som föst ihop dem anropade kaptenen  på radio och frågade vad han skulle göra med fem. Kaptenen upprepade den order som översten gett samma morgon - döda allt som rör sig. Jag tittade mot platsen där VC stod, de som förmodades vara VC, två män släpade framen flicka i 19-årsåldern, ur en hydda. Hon hade inga kläder på sig så jag förmodar att hon blivit våldtagen - det var en normal behandling- hon kastades in i högen av nitton kvinnor och barn, och fem man runt gruppen öppnade full automateld med sina M-16. Och så var allt över."

En anonym sergant:
" 9:onde divsionen gjorde inget för att förhindra dödandet och genom att pressa hårt för att förbättra statistiken blev vi tillsagda att döda många gånger fler vietnameser än vid Son My och i bara några få procent av fallen visste vi att det verkligen rörde sig om fiender"

Den geleartade napalmen som klibbade fast vid kläderna, har utveckats att brinna hetare sen Andra Världskriget .
Det släpptes ned uppskattningsvis 400 000 ton i Vietnam

Philip Jones Griffiths fotograf:
"Hans ögonlock hade bränts bort, hans näsa hade bränts bort och hans läppar hade bränts bort. Han var nästan bara ett kranium men var ännu vid liv."

En marschsång komponerad av soldater i 1:a kavalleridivisionen:

"Vi skjuter sjuka, unga, lytta
Vi gör vårt bästa att döda och stympa
Eftersom de döda räknas lika
Napalm klibbar fast vid barn

Oxkärran rullar vägen fram
Bönder med tung last
De år alla VC när bomberna briserar
Napalm klibbar fast vid barn.

Från 1964 till 1971 beställde den amerikanska militären minst 37 miljoner "pineappels" och 285 miljoner guavabomber----
nästan SJU för varje man, kvinna och barn i Vietnam, Laos och Kambodja.

Hur mycket får det kosta att ta livet av en människa? Hur många dollar behövs för att försörja en människa?

Blev ett för långt inlägg, avslutar med att ALLA soldater blir förstörda i krig,
Var "gränsen" ligger hos mig vill jag aldrig behöva testa. .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar