söndag 19 juni 2022

Barndomens....


eller "min" pojkgata.


Till vänster utanför och före Whalbecks konditori låg Kungs Cykel och Radio. Där fick jag min första blå 17" cykel. 

På Whalbecks konditori ertappades jag med snatteri av godis tillsammans med Rumpen  och återvände aldrig.

Längre ner på gatans vänstra sida kom Wiwex där vi,  Rumpen och jag kunde få se TV om vi köpte en läsk o bulle med löfte om att vara tysta, vi såg all från testbild till nyheter de dagar man sände och bytte länk (?). Något mer spännande än klockan som tickade ner under betänketiden av Tiotusenkronorsfrågan fanns inte.

Något längre ner i nästa kvarter Apoteket Lejonet med sitt fina lejon utstickande från fasaden.

Det runda tornet tillhörde Tabernaklet som byggts med amerikanska pengar av  Rockerfeller. 
Blev senare "matbod" när vi byggde grannkvarteret i JM:s regi, innan det revs.

Ytterligare ett stycke ner kunde man pumpa bollen efter att man "snörat" upp den hos Westerlunds sport. Cyklade man därefter upp till Folka med bästa bollen fick man säkert vara med i delningen.

På höger sida är det järnhandeln Liber&Larsson som hade trägolv, nuvarande ICA-Strömmen. 

Frisören där vi snaggade oss innan Elvis införde Brylkrämen hette Magnusson som inte tyckte att Rumpen och jag skulle titta i det som kallades herrtidningar på den tiden. 

Denne ständige Rumpen som alltid fick skulden för allt.

Hos Sterns "mode"  en trappa upp inhandlades de årliga examenskläderna och bars hem i en stor platt kartong.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar