onsdag 9 oktober 2024

Bara några parenteser....

 inför hösten....


När det är lättare att se bakåt än framåt.

Bilden till vänster är från 1946 och jag är tämligen "färsk" med mina syskon. ( Ett bortskämt sladdbarn.)
Det året tog IFK sitt andra raka GULD i Allsvenskan efter segrar med 7-2 borta mot AIK och IFK Göteborg, att jämföra med årets 6-2 förlust på Jordgubben mot AIK i våras och 0-2 mot Göteborg i helgen som jag genomled med min son Andreas.
Kommer att lida med en annan Andreas mot AIK om några veckor.

IFK åker nog ur i år....
Visst var det bättre förr..

Är med i en facebookgrupp som lägger ut bilder från min mors hembygd, Flästa i Hälsingland. 
Den senaste visade Edvin Lindberg. Sme-Edvin.

Jag har ett minne med honom från när jag var i 12-års åldern skulle min svåger Åke, (gift med Gunnel tv. på bilden) skjutsa mig till Stockholm, (till Ellen t.h. på bilden) och ville ha sällskap på hemvägen så vi åkte till Edvins sommarhus vid Öjung för att fråga om han ville följa med. Vilket han ville.
När gubbarna pratade gick jag ner till sjön och klev rakt över ett gäng huggormar!!
De blev inte gamla. Vilket var tillåtet på den tiden.

Det jag minns när det gäller Edvin var att handen satt direkt på axeln och han var yrkesmålare och höll burken i den lilla handen. Det var något att häpnas inför med barnaögon.

På lördag blir det fred i Mellersta Östern för då är det Yom Kippur (försoningsdagen).

Ytterligare en ( )
Jag lär vara 5 veckor på bilden, jan 1946 sedan träffades vi aldrig alla fyra förens på mor Carins begravning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar