tisdag 5 juni 2012

Läste i morgonens NT

en rubrik:

" Skolkar för att slippa prata".

-Mer än var fjärde 17 -åring, har skolkat från skolan för att slippa behöva prata inför klasssen.

I vuxen ålder är väl det inte något jag har haft problem med, men jag har ett eget minne från skolan:
I sjunde klass skulle jag läsa dikt på examen:

Gustaf Frödings:
Ett gammalt bergtroll.

Det gick väl bra på repen innan och Fröken Franzén tyckte jag var duktig.
Var ett par rader som var svårt:

Jag ville klapp`na och kyss`na,
fast jag har allt en ful trut,
(pluta med munnen)
jag ville vagg´na och vyss´na 
(vagga med armarna)
och säga: tu lu,lilla sötsnut!

etc.etc.
------------------
-------------------
en token dumjöns jag är, hum hum
ett tocke dumt huvud jag fått.

Det hela sluta med att jag skolkade på examen!
Var livrädd hela sommarlovet för vad som skulle hända när höst terminenen började!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar