tisdag 22 maj 2018

Ett anspråkslöst förslag.......




anno framtiden....



Jag är uppvuxen och stolt över min stad NORRKÖPING, jag har Strömmens puls i mina ådror, när jag är glad jublar jag som ett Snoka-mål på parken, deppar ibland som en fabriksnedläggelse.önskar jag hade textilindustrins rätta vävstolstakt och rythm de få gånger jag dansar.
Jag älskar en glass på våren i Folka eller hos Halvars, löven i våra promenader om hösten.
Och all den historia vi bär med oss:
Hällristningarna på Himpa, Industrilandskapet med sitt Strykjärn, av allt det vi älskar och vill bevara vill jag lägga till vår JÄRNVÄGSSTATION.*







Centralstationen med spår 7 måste bevras på något sätt när den nya är byggd. Norrköpings Centralstation är den enda i landet med bommar som finns kvar, låt den bli kvar som ett minne över svunna tider. Varför inte inglasad under eller över den nya. Låt framtida generationer minnas två seklers hjältar från Swarts, Jarmeus, Wenersson fram till Stjärnqvist som varit beredda att offra liv och lem över spåren på sina Stockholmsresor och jakt efter jobb åt oss!

*Det heter inte tågstation.
 Rubriken är stulen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar