måndag 13 februari 2023

Lite om detta....

 

idiotiska krig och vapen.


I spetsen för att spetsa till den svenska försvarsviljan går vännen Patrik Oksanen. Han har gett ut en liten skrift som skall ge oss kraft tillsammans med Jenny Deschamps-Berger: 
" Ryska krigsskepp dra åt helvete".
 
Oksanen påstår alltid att de som inte håller med honom är utsatta för "narrativ från ryska nättroll", personligen läser jag mer från andra källor än de som står för min världsbild. En chef för SÄPO sa att vi skulle vara försiktiga och tänka själva när det gäller olika källor.

En troligen säker källa bör vara SvD och historiken Dick Harrison. 
Han recenserar nämnda skrift i lördagens tidning. Jag citerar:

" Trots att jag i allt väsentligt ställer upp på författarens och redaktörernas budskap känner jag mig ideligen manad att räcka upp ett varnande källkritiskt finger och kräva en förklaring. Valet att sprida röster på  flera munnar är inte heller helt lyckat. Vad boken vinner i mångfald mister den i stringens.

Under läsningen kommer jag flera gånger spontant att tänka på Sven Hedin. Under åren före första världskriget resulterade hans ryssfientliga  aktivitet i två småskrifter, " Ett varningsord" (1912) och "Andra varningen" (1914), i vilket han lade allt retoriskt krut han kunde uppbringa på att med historiens hjälp illustrera hur Ryssland alltid varit en opålitlig och livsfarlig granne.
Stilistiskt sett är Hedins verk vida överlägset "Ryska krigsskepp - dra åt helvete".

En annan "säker källa" borde vara Officers Tidningen.
Ett citat om ryska faran:

I början av kriget uppgav många medier, även flera seriösa, att Ryssland hade 13.000 stridsvagnar. I själva verket rörde det sig om bara 3.000 i aktiv tjänst. De har ytterligare 6.000 i reserv varav endast 4.000 i hyfsat fungerande skick. Resten är i tveksamt tillstånd, där vissa står utan torn och rostar."

 Kan inte fatta att denna krigsmakt utgör en sån fara så vi behöver rusa in i NATO.

Mer från samma källa:

Försvarsutgifter 2021

USA                     800,67 miljarder dollar
Kina                     293,35
Indien                     76,6
Storbritanien          68,37
Ryssland                65,9






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar