måndag 6 november 2023

Fantasi dialog på....

 

hög nivå...

Blodpuddingsväder utan lingon idag, regn, blåst och dimma under ett paraply och i dimma stötte jag på Anders Lindberg på Aftonbladet:

Ställde några frågor i all vänlighet, vill inte vara ett nättroll. Hörru !Anders har du varit i Ukraina?

Anders Lindberg:

"Jag och Aftonbladets nuvarande kulturchef Karin Pettersson besökte bland annat en skola inte långt från gränsen till fronten*. Rutorna var borta och barnen satt i ytterkläder. Det var november. Dörren var full av skotthål och någon hade kastat in en handgranat i klassrummet, överallt fanns spår av splitter."

Jag: Som sosse och efterföljare till Branting medskapare av NF, Per Albin neutralitetens beskyddar, Palme befrielserörelsernas vän. Hur ser du på Ukrainakriget?
Förlåt! Det skamlösa fullständiga orättfärdiga kriget ryska anfallet på Ukraina?

Anders Lindberg:
"Eller vad menar de som säger att mer krig är svaret? Sveriges regering avstod när frågan om eld upphör var uppe i FN. Högern bara skriker rakt ut så fort vapenvila kommer på tal. Svensk debatt har nog aldrig varit dummare."

Jag: Nämnde ju några i förra frågan?

Anders Lindberg:
"Var finns de ledarna idag? Och var finns den västvärld som trycker på för ett fredlig lösning? Som ser alla människor, barnen, de civila, offren? Var finns de som vågar tro att fred är möjlig, trots allt?" 

Jag:Vad brukar ni prata om i podden "Höjd beredskap"?

Anders Lindberg:
"Inte raketer, flygbombningar och drönare – diplomati är det enda som kan ge Kiew* och Ukraina** säkerhet. Den låter naivt att säga när krigets logik och dess propagandister har tagit över scenen. Men det är sanningen."

*fronten -Israel.
** Palestina

Detta var ett klipp ur Aftonbladets ledare 5/11 av Anders Lindberg, jag har bytt ut några *-märkta ord, annars handlar den om ett annat krig i samma tid. 

Barn som dör är fortfarande barn som inte får leva oavsett religion, hudfärg eller "frihet".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar