torsdag 29 februari 2024

En bild som inte.....

 

har med texten att göra....


Folkbladets ledarredaktör Widar Andersson brukar jag läsa för att få igång blodtrycket ibland, jag har den egenheten att jag tycker det är roligare att "studera motståndet" än att söka mig in i en stor trygg flock av samstämmighet.

Han (Widar).. skriver följande om vapenhjälpen till Ukraina som jag har en motsatt uppfattning om vilket jag kan utveckla mer och Widare en annan gång:

Citat:
" Det gammelryska imperiet, Sovjetkommunismen och dagens ryska regim har det gemensamt att de aldrig brytt sig om annat kuturarv än sitt eget och att de alltid trampat på alla lagar som inte tydligt gynnat dem själva. På andra sidan finns vi,: västvärldens demokratier som de senaste 80 åren har strävat efter att frivilligt bygga gemensamma kulturarv och lagar med varandra. Där går skiljelinjen, där finns fronten, där finns svaret om varför det är helt rätt och helt avgörande att hjälpa Ukraina med vapen."

" Att Ukrainas försvarsmakt får ett omfattande och uthålligt militärt stöd från Sverige och andra västländer är förstås helt avgörande för att kunna bjuda ryssen motstånd på slagfältet och tvinga fram ett krigsslut som innebär att Ryssland får erkänna sig besegrade. Så är det förstås."

Understrykningarna  är av mig.
Vårt västerländska kulturarv är väl inget att skryta över även om man bara håller sig till de sista 80 åren.
Hur många krig har VI inte startat och regimer vi inte gillat fått stryka på foten. Även folkvalda i demokratiska val. 
Vad innebär det att de skall känna sig besegrade?
Karl XII , Napoleon och Hitler har försökt: är det NATO som skall lyckas?

Bara lite kort: Jag är för FRED och förhandling med stora bokstäver, Krim basen kommer Ryssland aldrig att släppa till NATO, Cuba gick att förhandla, ryssarna som bor i de "ockuperade" områdena" borde även det kunna lösa om man behandlar folk lika. (Typ Nordirlandskonflikten som vi kan tacka EU och bättre levnadsförhållanden samt mindre inflytande av prelater).

DET VAR FEL AV PUTIN ATT STARTA KRIGET:

Som oberoende partilös vänstermänniska sjunger jag:

"Till krigets slaktande vi dragits
vi mejats ner i jämna led.
För furstars lögner vi slagits,
nu vill vi skapa evig fred.
Om de oss driver, dessa kanibaler
mot våra grannar än en gång,
vi skjuter våra generaler 
och sjunger broderskapets sång.'


Upp till kamp......"

Förklaring till bilden:
Har slutat läsa ETC av etiska skäl. Som ful gubbe med insikt om mitt utseende tycker jag det är förkastligt att förfula det andra könet.

2155





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar