söndag 6 november 2011

Är jag en häst?

Det påstås att hästar har gått minne, i så fall är väl jag en häst.
Dessa tankar apropå Greklands slarviga och lata människor.
När jag var ung införde Gunnar Sträng (S) en omsättningsskatt på 1,5 % tror jag det var, som knallarna lade på priset i butiken, med tiden ökade den till 25%. Vi hade en folkomröstning i slutet på 50 talet som gällde: Hellre än rejäl pension än medalj. (ATP) Vi ryckte in i lumpen och gjorde vår plikt: Ett fritt land försvaras av sin egen fria befolkning, med det 4:e starkaste flygvapen i världen efter USA, Sovjet och Frankrike (tror jag).När vi jobba var det självklart att gå med i facket för vi hade rätt att kräva trygghet. Vi hade 1 veckas uppsägningstid och tre veckors semester, 48 till 45 timmars arbetsvecka och jobba lördagar. Det var ont om bostäder så miljonprogrammet drogs igång. De som ville och kunde byggde egna småhus med förmånliga lån och räntesubventioner, var man duktig och byggde själv blev det pengar över till bil eller skärgårdstomt.Vi hade ålderdomshem till farfar och mormor. Sjukvården var den bästa i världen och gratis. Vi började utbilda fritidsledare och "Ropen skalla dagis åt alla" Alla våra barn skulle få gymnasieutbildning. Vi kunde gå på komvux på kvällarna om vi ville (egen erfarenhet).  På Domus satt det en massa jugoslaver som kom hit för att jobba i industrin.( Vi svor över att dom snodde "våra" tjejer). Vi ställde upp och betalade för bankkrisen och fastighetskrisen när det behövdes.
Dit jag vill komma är att vi som lyssnade och röstade trodde på vad de som var våra företrädare sa.
Detsamma tror jag grekerna har gjort.
De som vi röstade på lurade de oss? Vart tog pengarna vägen? Var är försvaret? Var skall  vi få plats med morsan som är senil? Hur lång är kön på akuten? Barnbarnen skall dagligen skjutsas runt halva stan till en friskola? Varför har det blivit fel med fasta jobb så det går att låna till en bostad och gå med i facket?
När det krisar för konungariket är det då inte synd att Anders Borg och Göran Person har folket att släpa på
när våra politiker räddar länder och folk vore det inte lättare " byta folk".
OBS! Se inte detta som en klagoskrift...... jag har så det räcker......ägande innebär skötsel....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar