torsdag 17 november 2011

Civilkurage

Apropå Carema har jag ibland tänkt så här:
Om låt oss säga att Skanska eller Peab bygger en skola i Nkpg, och det visar sig att ett skåp i matsalen ramlar ner i huvudet på en elev.
Vems är felet? Skanskas/Peabs aktieägare? Kommunens inköpare? Snickaren som satte upp skåpet? Platsledningen under byggtiden? Den som gjort KVALITETSPLAN ?
Dit jag vill komma är att INGEN tar vad JAG kallar Ansvar längre. (inte som vår hundögda statsminister)
Den som jobbar på ålderdomshemmet SKALL själv ringa på ambulans om det behövs!
Vägra väga blöjor om det är omotiverat. Journalisten VÄGRA stå en natt i en trappuppgång och smyga för att delta i ett drev.Den som är CHEF våga säga ifrån! Om något galet inträffar idag, så beror det alltid på någon annan! är det i kommunen så har landstingets politiker inte gjort sitt! eller så har regeringen missat! eller ett EU-direktiv som blivit misstolkat!!
Efter som jag jobbat inom den "privata sektorn" vet jag att det är likadant där, fast rollerna olika, i mitt fall hamna slutpunkten i Förslöv.
Jobbar du på försäkringskassan och en människa har en sjukdom som det verkar orimligt den kan jobba så lägg då förhelvete den akten under skrivbordunderlägget!
Minns Elmsäters föreläsningar om byggnadslagstiftningen när han kände med fingret i luften och fråga: Varför har lagstiftaren skrivit så här? Vad är andemeningen? Vad vill han uppnå/undvika?
Slutet blev: TÄNK SJÄLV!!!!
GUD behövde 10 budord för att styra världen, president Wilson 14 punkter för Nationernas Förbund.
Hur många punkter sitter på skåpsdörren i ditt fikarum?
VÅGA TA BESLUT.... VÅGA SÄGA: JAG HAR GJORT FEL! Vi har inte dödstraff i detta land.
Blev ett alldeles för långt inlägg, bara för att Ullis STÄLLT KLOCKAN FEL!! (inte jag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar