måndag 28 november 2011

Feminism?

Tänk vad vi män är känsliga, läst några artiklar om Turteaterns uppsättning av Scum, var en debatt på TV med Belinda ( ingen större begåvning). Kom att tänka på debatten för några år sen då "män var djur".Så länge män kan dresseras att gå i takt och ta livet av varandra och våldta så är jag inte speciellt stolt över mitt kön.
Vet inte om jag vill kalla mig feminist då jag inte vet vad det innebär, men kan man inte erkänna att vi ännu lever i ett patriarkat så är vi bra enögda.
Läser just nu en biografi om Elise Ottesen-Jensen, kanske att jag återkommer med intryck om boken, men nu till ett personligt minne av henne.
Hörde en föreläsning av henne på Matteusskolan  när jag var barn 10-13 (?) Intrycket när hon började med att visa sina skadade händer (laboratorieexplosion) och därefter pratade med ömhet och innerlighet om kärlek och sexualitet på sitt brutna språk glömmer jag aldrig. Allt det fnissiga och snuskiga fanns inte längre, trots att aulan var full.
Lite från boken: I Stockholm fann 1880 enligt polisen 4-700 prostituerade på en befolkning på 168 000.
Borgarklassen bestod av äldre män som hade råd att gifta sig med yngre "fina" flickor, knulla gjorde med "de ur arbetarklassen kåtare" kvinnorna som blev horor!!
Idag är det väl ryskor, polskor och thailänskor som av "naturen är kåtare".

Blev ingen Londoresa, Ante hade kurs på onsdag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar