fredag 15 mars 2013

Gårdagen..........



fick lite konsekvenser.........




Får ägna mig åt innepyssel och bloggning på fm. är nog inte kapabel till bilkörning på några timmar.
Hustrun och jag tyckte vi hade flera anledningar att fira med god mat på lokal.
 

Lämnade in bilen för byte av nån konstig grej i motorn, det skulle kosta 6000 kr , efter en timme ringde de att den "nya grejen" var av fel sort, så de gjorde "ren" den gamla och satte dit den igen och allt verkar funka.
Utan att ta betalt!
 Får se hur länge det håller?

Kunde inte låta bli att dra ut på skidor i det fina vädret när jag fick tillgång till bil..

När jag kom hem var det full aktivitet i trädgården  fått äppelträden klippta och allt ris bortkört, verkligen ett snyggt jobb de gjort.



Lite annat:

Att jag inte gillar krig och krigsindustri är väl ingen nyhet (med i Svenska Freds) och motståndare till SAAB s vapenexport, men nu har jag fått ytterligare argument!

600 svenska piloter dog i krascher mellan 1945 och 1991

SEXHUNDRA utan att ett skott avlossas!
Värst var 1951 då 60 piloter omkom, i snitt dog 21 st per år under 50-talet, för att sedan sjunka till 13 under 60- talet då vi hade det FJÄRDE starkaste flygvapnet i världen.

USA hade bara 1/10-del så många olyckor som Sverige på motvarande antal flygtimmar.
Att detta inte kommit fram tidigare beror på att alla politiker, militär och media vill hålla SAAB under armarna och att det är tuff och macho med flyg.

SEXHUNDRA unga pojkar i fredstid! SEXHUNDRA mammor och SEXHUNDRA pappor!!
Jämfört med USA sket försvaret i flygsäkerhet och att SAAB tillverkade odugliga flygplan, vi skulle till varje pris göra egna.
Detta fick fortgå ända tills flygplanen  blev så dyra som de är idag!

Två gånger har SAAB försökt sig på civil produktion, SAAB-Scandia på 50-talet och senare SAAB Fairchild, båda misslyckades kapitalt!

1 kommentar:

  1. Hörde du om piloterna i P1s vetenskapsradio historia? Annars rekommenderas http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/165076?programid=407

    SvaraRadera