fredag 8 mars 2013

Kvinnodag, kan inte .......

 

 

förneka att de betyder och betytt mycket

i mitt liv. 

 

Inleder varje morgon med ett leende när jag ser Lena Liljeborg på Öst-nytt. 
Hon "läser" på sin manuslapp;
" Godmorgon och välkomna till Öst-nytt!"
Varefter hon lägger undan lappen.
Undrar om hon använder samma lapp eller skriver en ny till varje arbetsdag?

 Funderar på London kontra Paris.
 På något sätt är det mysigare att bara driva omkring i Paris, 
beror det på alla barer och caféer ?

Är inte speciellt insatt i Hugo Chavez politiska gärning men blir lite misstänksam mot medias bild och huruvida han är tyrann eller ängel.
Intar en  "Tredje ståndpunkt" som vanligt,
 När han ger oljeinkomster till de fattiga och barn får gå i skola är belackarnas käpphäst demokrati=folkvälde/makt. (Han har ju vunnit ett flertal val?)
Vi som lever i en demokrati har gått i krig för att flickor skall få lära sig att läsa i Afghanistan 
Arabländerna använder sina oljeinkomster till att bygga fantasistäder och använda Indier och Filipiner  som billig arbetskraft.

Blev lite skogssugen i solskenet och åkte ut till Lämmetorp för en skogspromenad (den skog som finns kvar). Passerade "stenen" som inte många verkar bry sig om mera.







Bara min lilla ynka grankvist på snön!

Är en officiell "offerplats" utmärkt som riskast på kartan.
Min eller den version jag hört är att en piga blivit sexuellt utnyttjad med graviditet som följd och därför gått till skogs och hittas död.
Ingen dålig med nyspråk "sexuellt utnyttjad" och gammelsvenska "gått till skogs" i samma mening.
Hur som haver passar det väl lite att hedra "legenden" en dag som denna.

Vill citera en bit ur Aftonbladets ledarsida skrivet av  Eva Franchell:

"Alla förhoppningar vi hade på 70-talet. Jag kan inte ens förklara för mina döttrar hur ­häftigt det var när sambeskattningen försvann. När aborterna legaliserades och daghemmen öppnade. Jag minns alla ­artiklar jag skrev om kvinnors rätt till mammografi. Till smärtfri förlossning.

I dag vet de blivande mammorna­ inte ens ifall de får någon­ förlossningsplats.
Reproduktionen och den kvinnliga sexualiteten har blivit icke-frågor. I stället har kvinnorna sexualiserats, bantats och klätts av. Unga flickor stapplar fram på skyhöga klackar mot en lågavlönad framtid i den offentliga sektorn. Hur i hela friden gick det till?
Vi ville ju så mycket mer."

Visst är det väl ett RIKT liv ?
Att en fredag kunna gå i folkbruset på Oxford Street för att nästa  ensam pulsa i snön och bara höra sin egen andhämtning i skogen
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar