måndag 13 maj 2013

Rastlöshet..........

 

 

...... till glädje eller sorg  ???? 

 

 " ADHD Gubbe"  enligt hustrun!

Svårt att sova ibland.

 

 En inre kravspecifikation lång som en systembolagskö till midsommar. En nyfikenhet och envishet som en tvååring "jag vill och jag ska kunna själv".

Alltid  svårt att kunna njuta av stunden (våren)....

Rädslan att missa något, sitta i solen och strö-läsa, när jag borde "plugga" på om Prag inför resan, ligga i sängen och ta sovmorgon när solen går upp och skriker:
- "Kom ut och "drick" morgonluft."



Lite av den känslan kan jag förstå att en del av mina kvinnliga förebilder känner.

Bodil Malmsten som enligt mig vet och kan, är ej heller tillfreds.
Vill citera några lösryckta underfundiga meningar av henne:

Att ett av världens mest avkristnade länder håller så hårt fast vid kristna begrepp som skuld och nåd borde utredas av någon intresserad.

 Jag har också sett bra ut ett tag, men det kom sent och gick över så fort att jag aldrig hade någon glädje av det.

Hon är bara några år yngre än L, men L är oändligt mycket äldre.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Läst och blev inspirerad av ännu en av mina favorit damer, Sigrid Kahle
 hört henne berättat i radio och följt henne i en del artiklar, en dam som levt ett riktigt spännande och självständigt liv.
Nu har Sigrid Kahle gett ut andra delen av sina memoarer "Att vilja sitt öde - trots allt" och intervjuats  i söndagens SvD.

Den första delen.
Hon är numera sambo med Carl-Göran Ekerwall .
Om man vill försöka förstå något av "mellanösterns mystik" och Islam är hon en vägvisare av rang.

Hon är en människa som vet och kan, lider även hon, trots allt av problemet att "hinna med" vid 85 års ålder.Varit gift med en tysk diplomat och bott i bl.a. Paris (född där) uppväxt i Uppsala New Delhi, Washington, Bonn, London, Munchen (var är tyskt u?), Sudan, Tunis och återigen  Uppsala.
Läser och skriver på engelska, franska, tyska studerat arabiska, persiska, urdu, hindi.

Carl-Göran Ekerwall har skrivit massor med essäer och medverkat i radion med en vacker röst, skriver och talar på ett sätt så även en obildad människa som jag känner mig delaktig i vårt antika kulturarv.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar