måndag 27 maj 2013

Vackrare med tiden.......



gäller inte alla, men PRAG har blivit det!


De 40 år som gott sen jag var där senast har satt sina spår, en har blivit skönare , en har faktiskt bytt skönheten  mot klokhet!

Skulle inte vilja bli den jag var när vi var där i slutet  på 60-talet om jag kunde gå bakåt i tiden,
en svartväxlande "glop" med nylonskjortor och en mentalitet av dagens "Stureplansideologi" att
allt kan köpas!

Min minnesbild av dåtidens Prag eller för den delen hela Öst var ju gråheten och  tristessen. 
Prag klarade kriget utan förstörelse, (vill minnas att amerikanarna bombade utan större skada)
men framstod ändå som mörkt och fattigt.

 Att ölen bevarat sin glans var väntad men att ALLT var så förändrat var överraskande:
Tunnelbanan,motorvägar, kan inte komma på en grej som blivit sämre även om jag skulle anstränga mig.

Tycker att det börjar bli vi (Sverige) som halkar efter, åtminstone när det gäller offentliga toaletter  både när det gäller "täthet" och renhet.
 En av mina avhoppade vänner från 1969 hade gett oss tips och råd så det bidrog verkligen till att vi fick ut mycket  av tiden, kunde skumma godbitar enligt våra intressen.

Transportsystemet med metro och spårvagnar var enkelt och "billigt", betalningssystemet var liknande det som vi har hemma med skillnaden att ingen betalade så ej heller vi efter en dag.


Sista kvällen hade vi bord på en förbeställd restaurang med utsikt över stan, tyvärr var inte vädret sånt så vi kunde sitta ute.

Blev hänförd och återvänder gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar