onsdag 15 maj 2013

Till flydda.........



                                                                                 .......................tider åter går

min tanke än så gärna.

Mig vinkar  från förflutna år

så mången vänlig stjärna.

Välan., vem följer nu  mitt tåg

till (Strömmens)* dunkla våg? 

*(Näsijärvi?)

 Johan Ludvig Runeberg  Fänrik Stål.


Såg vidstående bild på "bibbla" idag, kunde inte motstå frestelsen att visa den!
Påminde om mitt barndomskök fram till 1958.
Verkar otroligt idag, men var helt normalt i Norrköping på den tiden, minns inte att jag kände mig
varken fattigare eller utsatt på något sätt. (ordet kränkt var inte uppfunnit)
Till vänster fans två gaslågor i vårt kök.
En kran med kallvatten och skithus uppradade på gården.  Förstår inte idag hur man kunde sköta hygienen så att vi 40-talister "blev till".
Tänker på min far som kom hem frusen och skitig från byggen på vintern eller svettig på sommaren!
I morsans städning  ingick till helger att: "svärta spisen".
De som klagar på 60-talets rivningsvåg i Norrköping har nog glömt att bostadskvaliteten var under all kritik. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar