fredag 7 juni 2013

Nationaldagsfirande.....




..... eller Svenska Flaggans dag!



Firade den på cykel i skogen på RÄTT dag, den 5 juni!
Svenska Flaggans Dag var ett påhitt av Artur Hazelius, grundare av skansen. Den skulle firas den 5 juni 1893 men tyvärr regnade det den 5 så firandet sköts upp en dag!
De som påstår att  vi firar den 6:e för Gustav Wasa är inte sant det heller, att det skedde den 6:e är ett påhitt av Gustav III för att fira Gustavsdagen eller indirekt sig själv!
Lita aldrig på en kung, de vänder blad efter läge!

Kände trots ovanstående lite STORSVENSK känsla i vår bergslag, mycket fina ställen där torpare och gruvarbetare slitit under åren för Finspångs Bruk. Att vi är ett arbetsamt folk som gillar röda stugor behöver ingen betvivla.
Underbart att höra knastret av en grusväg blandas med fågelsången, för att inte tala om alla lukter.

Kom att tänka på ett uttalande av Torsten Tegnèr (TT)  1888-1977 journalist och ägare av Idrottsbladet (IB) husorgan i min ungdom.
Han lär ha sagt när det gäller cyklande:

"Jag har tekniken/ kraften under mig, bekymren bakom mig, framtiden framför mig, Gud ovanför mig,  och russin med mig." (De två sista hoppar jag)

Han drev även tesen:

"Upp till en kilometer går man
en mil åker man cykel
10 mil gäller bil
100 mil får det bli tåg
längre än så flyg."

Tänk vad miljö man kunde spara i ett tätbefolkat Europa om man levde efter det.

En som inte sköt upp saker och ting var Dwight D Eisenhower 1890-1969.
Han lät invasionen i Normandie ske den 6 juni trots illavarslande väderleksrapporter.
(Han kunde ju sjukskrivit sig och "gått in i väggen")
Som president var "Ike" den som varnade för det: "militärindustriella komplexet "
Enligt dagens SvD är:

"Med tre miljoner anställda är militären USA:s största arbetsgivare."

Ett annat citat ur minnet sagt av republikanen Ike:

"Varje gevär som tillverkas , varje krigsfartyg som sjösätts , varje mesil  som avfyras  är en stöld från den som hungrar eller kläder till den som fryser."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar