fredag 14 juni 2013

Varför påverkas jag ......


(....av något jag inte kan styra)

..... är det magarnas fel?

 

 

"En blomstertid nu kommer"......?

 
Skolavslutning i Fågelsta, Liam syns.

 

 för alla?

 

( har två gravida magar i min närhet och om lyckan håller i..... fem barnbarn nästa sommar) 

 

Hörde ett uttalande från en representant från skolverket och reagerade på några ord:-"aktiva föräldrar", "mindre ambitiösa elever".
Detta tillsammans med veckans artikelserie i SvD om skolan väcker ett raseri inom mig!
Till Franska skolan och Fredrikshovs slotts skola anmäls barnen så fort de föds och fått ett födelsenummer.
48% av Stockholm skolor är numera friskolor.

De Somaliska föräldrar som kommer hit är de mindre "aktiva" när det gäller omsorg och kärlek till sina barns framtid, är barnen "födda" mindre "ambitiösa" än deras vänner på Östermalm?
Friskolereformen är en sorteringsmaskin för att införa ett klassamhälle inte värdigt en demokrati.

Inget fel på Fågelsta skola, absolut inte, men visst är det skillnad på ett klassfoto från Matteus/Gustav Adolfs.- skolan i Norrköping på det som vår statsminister kallade "etniska svenskar".

Inför en Statlig skola med tre terminer per läsår - lägg ner sommarlovet- ge alla barn en chans - inför kunskapsnivåer- glöm inte humanistiska ämnen- alla barn är bra på något - försök behålla glädjen som en 6-åring har vid skolstarten så länge som möjligt!

Sluta sätt likhetstecken mellan utbildning- arbete/lön.

Har retat många kollegor med att påstå att jag var mer värd som "knegare" och "knacka" väggform halv sju en svinkall decembermorgon än som "chef" på äldre dar då jag kunde ta en åtta-fika och sätta mig vid datorn och läsa morgontidningarna i kontorsvärmen.
Som knegare var det glest med "konferenser" och  "studieresor" utomlands, långluncher, teambildning, utvecklingssamtal och annat HR- tjafs.

Skulle vilja stryka under BILDNING i ordet ut-bildning, skulle folk tänka själva, söka bakgrund, sammanhang  och dra egna slutsatser,  då vore det inte lätt att vara i maktposition.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar