torsdag 18 december 2014

Ibland blir uppslagen och.....





infallen för många......



Vilket innebär glest bloggande.


Apropå infall lärde mig min mor en ramsa och historia som allt annat hon sa var sann:

En liten pojke i den grevliga ätten Utfall frågade sin far:
-Pappa hur kom jag till ?
Fadern tänkte en stund och svarade:
- Baron Utfall fick ett infall att göra anfall på sin fru, frun i nödfall gav sitt bifall som blev ett missfall och det var Du!

Bättre start och stöd i livet kunde kanske pojken få.
Varför inte Björn Afzelius:  Ikaros

Gubben ha fastnat i en bok som får de 900 sidorna att smälta som smör? (Dålig metafor)

Göran Leionhufvud en f.d Maoist och DN korre som skriver klart och öppet om sina nästan 50 år i Kina.
Om man är vänster och får behålla jobbet på DN tycker jag man måste hålla en viss balans och klarsynthet.

Han viker inte för misstagen under kulturrevolutionen och Mao kulten, språnget till ett superkapitalistisk samhälle.m.m.
Intressant är att han följt flera familjer i generationer där man trots allt gått från svält till dräglig levnadsstandard.
Vilket innebär att även Kina har problem med en allt fetare befolkning och akuta miljöproblem.

Kan inte förneka annat än det vore ett nöje att få återvända till
Peking efter 10 år, man skulle nog bli förfärad!

Gubb-träff med julmat igår, sörjer inte de jul-
bord man går miste om sen man sluta jobba
är ingen julbordsälskare trots min självförvållade rondör (trevligare ord än fetma).
Fantastiskt trots allt att dessa träffar funkar, var 15 gubbs igår (ett helt lag).
 
 Ler i mjugg åt det politiska spelet och upprördheten med ordklyverier.
Vad är ett polisregister?
Vem är svensk?
Kan en svensk bli Jude eller Same?
Vart tog alla Valloner vägen?

Avslutar som jag började med en liten språkövning från samma källa av ske-ljuden för invandrare.

Det är skönt att sitta i sjön och skita för sjön sköljer skiten ur stjärten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar