fredag 29 januari 2016

Hur mycket är...






ett gross?



Borde relaxa och sluta bry mig om den "stora" världen och glädjas åt den "lilla" inom familjen, njuta av glädjen av att ha det oförtjänt bra.

Återgår till inledningen, vad är en mängd och vad innebär vissa siffror som politiker slänger omkring sig.
I går ville inrikesminister Ygeman returnera 80 000 asylsökande.
Tänkte han då på att det är nästan 1% av vår befolkning som lever mer eller mindre illegalt i Sverige. Hur det skall gå till rent praktisk att spåra upp de som utnyttjas svart av oärliga arbetsgivare. Varför ställer inte pressen den frågan, vad kommer de att skriva när polisen "kör i väg" dem, stackars barn som lärt sig vårt språk och har kompisar i skolan etc.
Har ingen bestämd uppfattning om invandreriet men politiker borde tänka lite innan och inse att det ofta bakom varje siffra döljer sig en människa som älskar och lever.
(Trump vill köra ut 3% av USA:s befolkning)

På samma sätt tycker jag man skall tänka lite på vad det innebär när liberalrer och borglighet vill sänka löner...
Moderaterna hade en slogan för några år sedan att:
  "Man skall kunna leva på sin lön."
Handels lär komma upp i en inkomst på 18-20 000 vid full arbetstid, en tid inte många kvinnor kommer upp till. Lönen med ett netto på 12 000 kr efter skatt är inte vad jag kallar "för hög".

Ett gross är 144 st eller 12 dussin.

Träskruv såldes paketerade i gross när jag började min snickarbana och ägg såldes i dussin i min barndom.

Hade en lärare i konstruktion på den tiden man skulle lära sig "upplag av balk " etc.
Han gnuggade fingrarna i luften och "smakade" på siffrorna samtidigt som han ställde frågan: Är det RIMLIGT"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar