fredag 9 februari 2018

I solens sken....





klarnar tanken.... (?)





 Glad och stolt över vår fina stad, blir mycket minnen och nostalgi under en promenad utmed livsnerven Motala Ström:
På denna bro rastade jag efter att ha varit på Fiskarenas och hämtat en strömmingslåda  med packcykel.
Skäms lite  numera att jag matade måsarna....
Tror inte fiskhandlare Tores profit var av en storlek så den kunde fördelas till en skränande flock!



 Till höger utanför bilden låg ett garage som tillhörde YFA och en liten park ned mot strömmen där vi ofta lekte. Var olika stora stenar man kunde hoppa på, vet inte hur det gick till men minns att jag ramlade i och flöt med en bit fram till ett staket/hinder och lyckades ta mig upp. Som vanligt fick Rune min två år äldre kompis skulden och skäll av morsan.
Till tornet på högra bildkanten gick en linbana från det nuvarande universitetet med en "stor låda", vad den innehöll har jag inte en aning om.
 Allt som idag kallas industrilanskapet utmed Strömmen var oåtkomligt på den tiden.

 Till höger i horisonten ligger Drags, där kunde jag gå över med internposten på en rangliga planklandgång som följde forsen, inte så välordnat som idag. Detta under min kontorskarriär med titeln kontorsvaktmästarassistent för 60 kr i veckan.
Tilltalet var Herr/Fru/Fröken eller yrkestitel.
Sa man fel fick man motfrågan när man hade lagt bort titlarna med vederbörande. I mitt fall var det en i dagens mått "kille" i kassan strax över tjugo som ville hålla distans.

Tycker att femöresbrons äventyr under året eller åren är en skam för staden.
Den tokige norrman som numera styr vår stad vill ju ha luftvärn på Vikbolandet mot ryssen kunde väl fixat en pontonbro under uppförande av Ingenjörstrupperna. Uppförandet kunde genomförts en natt under realistiska förhållande som en övning.

Kutat en hel del över detta fält. Vinterräningen avslutades ofta med Fiskeby runt och snöpulsning över gärdet hem och då gällde det att ge järnet så man kom till omklädningsrummet innan varmvatten tagit slut.

Fick här på (Himpa) avsluta då hustrun ville hämtas vid tåget 14:33 för att hon i huvudkommunen dragit på sig det som lata stockholmare kallar "vinterkräksjuka".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar