onsdag 14 februari 2018

Inre monolog ....





gör mig till miljösvin...


Åkte en exstra sväng med bilen i går kväll för att lyssna på ett repriserat avsnitt av Radioföljetongen "Mitt liv och ditt" av Majgull Axelsson och i uppläsning av Chatarina Axelsson, den är skitbra.
 Har tidigare lyssnat den färdigt  på "vebben".
Hursomhaver så är huvudperson en dam som föddes som trilling med en bror och ett icke överlevande foster, en syster som hon för en inre dialog med i form av ett samvete.
Låter knepigt kanske men är det inte.
Den mest kända "inre monologen" är väl James Joyce i Odysses där Molly Bloom ligger och tänker på sitt liv efter en träff med sin älskare.
 Alfon Åbergs monolog med Målgan är inte heller att förakta.

All denna text för att få orsak till ett citat av Bodil Jönsson som på frågan
 -det bästa med att åldras:

"Att jag har alla mina åldrar inom mig,
vilket gör att jag som 75-åring kan låta min
inre 37-åring prata med med min inre 15-åring.
Det är en rikedom att ha så många årsringar."

Min inre monolog är censurerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar