söndag 6 mars 2022

Bara en...

hädisk undran.....

Såg att den nya S-regeringen i Tyskland skulle satsa rekordstora summor på sin försvarsmakt, dessförinnan har har deras politiker vågat satsa på avvecklingen av kärnkraften.
Eller låt mig börja från början med ruinerna efter andra världskriget då de med Marshallhjälpen byggde upp sin industri och tog emot miljoner flyktingar från öst.
Därefter har de varit väldigt öppna med industriinvandring av turkar och juggar för att inte tala om uppbyggnaden av öst efter murens fall. I den senaste flyktingvågen tog de tillsammans med oss ett störst ansvar inom EU. Jag är tyvärr inte så insatt i tysk politik som vi i Sverige borde vara men under alla år har landet styrts växelvis av Kristdemokrater och Socialdemokrater, det jag kanske beundrar lite är att de "skakar" fram pengar när det behövs och mig veterligen ligger bra till med socialt omhändertagande utan kriminella getton som vi lyckats med.
Industrin och sysselsättningen verkar generera skatteunderlag när det behövs.
Har Tyskland kapitalism med socialt ansvar?
Eller socialt ansvarsfulla kapitalister?

Ursäkta min frågeställning för den bygger på Widar Anderssons "våta dröm" om Moderater och sossar i samma regering:
Arbetet och Kapitalet i samarbete!

Vi kanske skulle återgå till att kolla på Europeiska länders olika lösningar och skita lite i den "transatlantiska länken" med Wall Street som föredöme.
Vem vet?
  












 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar